artikelen

2019 Preview - De eerste zes maanden

Een overvloed aan terugkerende titels en langverwachte vervolgen, evenals enkele veelbelovende nieuwe concepten tekenen een sterke start van het nieuwe jaar.

Met 2018 achter de kiezen is het tijd om te kijken wat 2019 heeft te bieden en het lijkt er beslist op dat we de komende 12 maanden genoeg hebben om naar uit te kijken. Zo trapt januari af met het langverwachte Kingdom Hearts 3 en de remake van Resident Evil 2. In dit artikel kijken we naar de titels die de eerste zes maanden verschijnen. Natuurlijk is de kans groot dat er nog veel meer games een releasedatum opgespeld krijgen en zullen er ongetwijfeld één of twee titels hun beoogde releasedatum niet halen.

Travis Strikes Again: No More Heroes (Nintendo Switch) - 18 januari

We hadden stiekem de hoop op een nieuwe No More Heroes-games al opgegeven, maar de Nintendo Switch is een soort van 'comeback'-machine en daarom is het eigenlijk geen verrassing om Gochi 'Suda51' Suda en Travis Touchdown te weerzien.

Resident Evil 2 Remake (pc, PlayStation, Xbox One) - 25 januari

De tweede game in de Resident Evil-reeks wordt vaak als de beste (of één van de beste) survivalhorrorgames ooit gezien. We wachten al een poosje op de remake die Capcom enkele jaren geleden begon te teasen. We hebben onlangs de game alvast uitgebreid gespeeld en in onze hands-on preview kun je lezen wat voor horror de titel belooft aan het begin van 2019.

Kingdom Hearts III (PS4, Xbox One) - 29 januari

Het is een lang pad geweest met verschillende spin-off, bonus hoofstukken en re-releases van Kingdom Hearts II naar Kingdom Hearts III, maar het is eindelijk tijd dat Sora zijn verhaal afmaakt in een titel die al vijftien jaar in ontwikkeling is. Voorafgaand aan de E3 afgelopen zomer hebben we de game gespeeld en we hebben er alle vertrouwen in dat Tesuya Nomura en zijn team alle verwachtingen waar maken.

Trials Rising (pc, PS4, Xbox One, Switch) - 8 februari

Je hebt de nodige vaardigheden nodig om in Trials uit te blinken en met Trials Rising wil RedLynx nieuwe spelers beter klaarstomen en tegelijkertijd het competitieve element als een rode draad door de game laten lopen. De nieuwe coöperatieve tandem belooft wellicht de meeste hilariteit en vereist de nodige samenwerking en communicatie om niet keer op keer onderuit te gaan. Check onze E3-preview voor meer informatie over Trials Rising.

Crackdown 3 (pc, Xbox One) - 15 februari

De aanloop naar de release voor Crackdown 3 is een moeizame geweest. Na op de Gamescom in 2015 te zijn weggeblazen door de vernietigingsdemonstratie van de game zijn we eerlijk gezegd iedere keer dat we de titel daarna hebben gezien minder enthousiast. We hopen natuurlijk nog steeds dat het iets goeds oplevert. Onze laatste uitgebreide hands-on met de game stamt alweer uit 2017.

Dead or Alive 6 (pc, PS4, Xbox One) - 15 februari

Team Ninja bereidt zich voor om wederom wellustige handgevechten af te leveren met het zesde hoofddeel in de Dead or Alive-reeks. Daarbij is de belofte dat deze makkelijker moet zijn voor nieuwkomers en wordt er nadruk gelegd op diens kenmerkende visuele stijl. Het is bovendien de eerste nieuwe grote titel in de franchise in meer dan zes jaar tijd.

Far Cry: New Dawn (pc, PS4, Xbox One) - 15 februari

We waren een beetje verrast toen Ubisoft een direct vervolg op Far Cry 5 aangekondigde op The Game Awards in december. De titel speelt zich af in de nasleep van de catastrofale gebeurtenissen aan het einde van Far Cry 5, New Dawn biedt een post-apocalyptische overlevingsvariant op de welbekende Far Cry-formule. Ons favoriete gedeelte van de nieuwe game zijn de Expeditions, waarover je alles kunt lezen in onze uitgebreide preview.

Metro: Exodus (pc, PS4, Xbox One) - 15 februari

We zijn, nu al, enorm onder de indruk van Metro: Exodus, de derde game in de Metro-reeks, geïnspireerd en gebaseerd op de boeken van Dmitry Glukhovsky. Het biedt een minder claustrofobische ervaring en we worden nu getrakteerd op een 'roadtrip' door de woestenij waar de hoofdpersoon Artyom oog in oog komt te staan met nieuwe gevaren. Deze nieuwe wereld biedt veranderende weersomstandigheden, dag- en nachtcyclussen en terwijl Artyom reist verloopt de tijd en veranderen seizoenen.

Anthem (pc, PS4, Xbox One) - 22 februari

Bioware's nieuwe gigantische actiegame waarin spelers een spelwereld delen zou weleens de eerste grote titel worden die onze tijd gaat opsnoepen. Het is de eerste gloednieuwe Bioware-franchise sinds Mass Effect en, hoewel het afstapt van Bioware's rpg-wortelen, moet het nog steeds hun prijswinnende verhaalvertelling en 'world building' bieden. De EA Play-demo wist ons deze zomer nog niet helemaal te overtuigen, maar sindsdien hebben we steeds meer van Anthem gezien en lopen we er inmiddels wel warm voor.

Dirt Rally 2.0 (pc, PS4, Xbox One) - 26 februari

Het vervolg op misschien wel de beste rallygame ooit moet meer van datzelfde bieden. Weliswaar met een verfijnder weersysteem en circuits die verweren, natuurlijk allemaal om de realisme en uitdaging naar een nieuw niveau te brengen. De game voegt bovendien de Rallycross World Championship aan de line-up toe voor meer content.

Total War: Three Kingdoms (pc) - 7 maart

The Creative Assembly keert terug om China aan te grijpen in een nieuwe historische titel in de langlopende Total War-reeks. Het is gebaseerd op de Roman van de Drie Koninkrijken (en de Kroniek) en biedt een grotere focus op personages, waarin er zelfs tijdens de veldslagen geduelleerd moet worden. De unieke persoonlijkheden van de verschillende commandanten en gezaghebbers spelen een belangrijke rol in de 'campaign'. In augustus gingen we alvast aan de slag met Total War: Three Kingdoms en de titel liet destijds een uitstekende indruk achter.

Devil May Cry 5 (pc, PS4, Xbox One) - 8 maart

Nog een langverwachte terugkeer deze lente is die van Dante uit Devil May Cry. Hij is weliswaar niet helemaal weggeweest, maar het is al een poosje sinds we aan de slag konden met de vierde genummerde game in de reeks. Dit keer wordt hij bijgestaan door Nero en nieuwkomer V, wat zorgt voor een drietal speelbare personages. Devil May Cry 5 belooft een elegante mix van kenmerkende 'hack-and-slash' actie te bieden, precies waar fans op zitten te wachten. We speelden de game al op de Gamescom waarin we vooral onder de indruk waren van de "snelle gevechten" en "messcherpe besturing".

The Division 2 (pc, PS4, Xbox One) - maart 15

Tom Clancy's The Division was een kleine achtbaanrit die met een enorme hype begon, maar een geplaagde release kende en vervolgens weer terugkwam met de nodige updates en content. In maart dit jaar keert de online shooter terug en Washington D.C. is dit keer het strijdtoneel. De hoofdstad heeft betere dagen gekend en erg binnenkort komen we meer over The Division 2 te weten. Tot het zover is kun je alvast onze preview van de E3 afgelopen jaar lezen.

Sekiro: Shadows Die Twice (pc, PS4, Xbox One) - 22 maart

Nu de Dark Souls-reeks een gesloten boek lijkt en Bloodborne 2 nog niet is aangekondigd, is de volgende uitdaging van FromSoftware Sekiro: Shadow Die Twice. De titel lijkt voor een iets andere aanpak te kiezen dan de eerder genoemde actie-rpg's en doet een beetje denken aan de Tenchu-games van vroeger. Sekiro is een ninja die op wraak uit is nadat zijn meester wordt ontvoerd en het belooft verfijnde gevechten en sluipactie. Op de Gamescom hebben we enorm genoten van een korte demo en daarover kun je hier alles lezen.

Mortal Kombat 11 (pc, PS4, Xbox One) - 24 april

Een andere game die op The Game Awards in december werd onthult is Mortal Kombat 11. Een aankondiging die we wel zagen aankomen, aangezien Netherrealm de afgelopen jaren steevast afwisselt tussen hun DC-vechtgames en Mortal Kombat. We weten op het moment nog niet heel veel over de titel, maar zeer binnenkort verwachten we veel meer details.

Days Gone (PS4) - 26 april

Als we het over games hebben die vertraging hebben opgelopen dan hoort Days Gone daar zeker bij. Sinds de onthulling op de E3 in 2016 is de titel meerdere keren uitgesteld. Bij die eerste onthulling kregen we ook direct zombiehordes te zien zoals we die nooit eerder in een game zagen. De hype is wellicht een beetje verdwenen rond de titel, maar we zijn nog steeds enorm benieuwd hoe Sony Bend's ambitieuze titel uitpakt. Check hier onze meest recente hands-on met de game.

Team Sonic Racing (pc, PS4, Xbox One, Switch) - 21 mei

We zijn grote fans van de eerste twee Sonic-racegames van ontwikkelaar Sumo Digital en de PS4 en Xbox One missen al veel te lang een fatsoenlijke kartgame (de Switch heeft overduidelijk nergens om over te klagen). Het teamspel moet voor de nodige variatie zorgen en wellicht iets meer verbroedering op de bank. Hopelijk helpt het ook bij het verbeteren van de reputatie van de blauwe egel.

Rage 2 (pc, PS4, Xbox One) - 14 mei

De terugkeer van Rage 2 is te danken aan een huwelijk tussen id Software's hectische first-person actie en Avalanche Studio's uitgebreide openwerelden. Dat Just Cause 4 verscheen met een overvloed aan technische problemen is enigszins zorgwekkend, aangezien diezelfde technische fundering ook hier wordt gebruikt. We duimen echter dat Rage 2 de brute actie weet te bieden die het belooft. Binnenkort gaan we weer aan de slag en daarvan kun je natuurlijke een uitgebreide hands-on preview verwachten.

Bloodstained: Ritual of the Night (pc, PS4, Xbox One, Switch) - lente

Een mogelijke releasedatum aan Koji Igarashi's langverwachte gecrowfunded Castlevania-opvolger plakken is een beetje alsof je op hoge hakken een levende kip probeert te vangen. We hebben goede hoop dat Bloodstained deze lente verschijnt, zelfs na alle wisselende studio's tijdens de geplaagde ontwikkeling. Het goede nieuws is dat WayForward helpt bij het afwerken van de game.

Dreams (PS4) - lente

Nu de bèta van Media Molecule's Dreams eigenlijk het pand heeft verlaten verwachten we dat we niet meer heel lang moeten wachten tot de volledige creatieve ervaring het daglicht ziet. Het is nog steeds lastig te bevatten wat Dreams precies is, vooral omdat het alles kan zijn. We hebben echter alle vertrouwen in de kunde van Media Molecule en dat het met iets speciaals komt opproppen zoals ze in het verleden ook hebben gedaan.

Fire Emblem: Three Houses (Switch) - lente

De volgende grote Fire Emblem-game heeft een twijfelachtige releasedatum voor komende lente en we kunnen niet wachten om te zien wat het te bieden heeft. De Nintendo Switch lijkt een perfect platform voor de handheldreeks. We verwachten binnenkort meer over de game te weten te komen, waarschijnlijk via een toegewijde Nintendo Direct.

Twin Mirror (pc, PS4, Xbox One) - lente

Dontnod heeft zichzelf echt op de kaart weten te zetten met diens episodische avontuur Life is Strange en hoewel deze titel wordt ontwikkeld door zusterstudio Dontnod Eleven, deel het wel dezelfde episodische opzet. Er lijken weinig andere overeenkomsten en spelers duiken in een duister verhaal als onderzoeksjournalist Sam die terugkeert in zijn geboortestad in West Virginia. We weten de exacte releasedatum van de eerste episode niet, maar het zou logisch zijn dat deze niet tijdens de drukke herfstperiode verschijnt.

Yoshi's Crafted World (Switch) - lente

Nadat Kirby en Yoshi beide zijn vertegenwoordigd in uitgekiende avonturen waarin alles uit van wol is gemaakt. In Yoshi's Crafted World is het keuzemateriaal karton. Daarmee lijken we uit te kunnen kijken naar combinatie van Yoshi's Wolly World en Tearaway. Sowieso zijn we blij om de hongerige dino terug te zien keren op de Switch.

Wolfenstein: Youngblood (pc, PS4, Xbox One, Switch) - lente

Na twee voortreffelijke Wolfenstein-titels met BJ Blazowics vn Machine Games krijgen we nu een soort van spin-off met zijn tweelingdochters (ja, met co-op) in Youngblood. Er is nog geen vaste releasedatum, maar we verwachten dat dit intrigerende nieuwe Wolfestein-hoofdstuk, dat wellicht moet worden gezien als een fijn tussendoortje tot het onvermijdelijke derde deel - deze lente verschijnt.

Crash Team Racing: Nitro Refueled (pc, PS4, Xbox One, Switch) - 21 juni

Het was niet bepaald het meest goed bewaarde geheim, en gezien het gigantische commerciële succes van Activision met de Nsane Trilogy, was een remake van Crash Team Racing vanzelfsprekend. In tegenstelling tot de meeste andere Mario Kart-kopieën was deze game daadwerkelijk goed. Hopelijk wordt het geüpdatet zodat het iets speciaal wordt en wellicht zelfs kan wedijveren met titels als Mario Kart 8: Deluxe.

BioMutant (pc, PS4, Xbox One) - zomer

BioMutant biedt een uiteenlopende open-wereldavontuur dat sinds de onthulling op de Gamescom 2017 er veelbelovend heeft uitgezien. Het ziet er misschien uit als een game dat door een groot team is gemaakt, maar het is een game die geïnspireerd is door titels als The Legend of Zelda en Pikmin van een team van slechts 20 man. We gingen rond de onthulling bij de studio langs om de game alvast uit te proberen.