logo hd live | Pepper Grinder

😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Age of Wonders: Planetfall

Age of Wonders: Planetfall

We verkennen het universum in Triumph Studios nieuwste deel in zijn strategiefranchise Age of Wonders.

De Age of Wonders-reeks heeft lang bekend gestaan om zijn fantasie-setting, maar in Planetfall heeft Triump Studios besloten naar de sterren te reiken met een scifi-setting. We hebben de PlayStation 4-versie gespeeld en ons voor deze review een weg gebaand door willekeurig gegenereerde buitenaardse planeten met communistische dwergen, vrouwen op dinosaurussen en cyborgzombies.

Voordat we de game in duiken moet het gezegd worden dat Planetfall een ingewikkelde en complexe 4X-strategietitel is. Niet dat we dat aanstippen als iets negatiefs - allesbehalve dat, want we zijn weg van het detailniveau en de diepgang. Het is echter geen titel die je even snel oppakt en speelt. Om het meeste uit deze ervaring te halen moet er veel gelezen worden. We raden af om de infopanelen die oppoppen over te slaan en kunnen aanbevelen enkele uren te besteden om de gameplay onder de knie te krijgen. Hoewel er een 'tutorial' is, doet dat niet genoeg om nieuwkomers soepel aan de slag te laten gaan. Dat gezegde hebbende, als je er echter eenmaal in zit weet Planetfall menig strategieliefhebber tevreden te stellen.

Na ongeveer 200 jaar in cryoslaap doorgebracht te hebben keert een factie op onderzoeksmissie, genaamd de Vanguard, terug naar huis en komt er achter dat de wereld zoals zij die kenden is verdwenen. De Star Union (vergelijkbaar met de Empire in Star Wars) is een lange tijd terug al ineengestort en heeft er voor gezorgd dat verschillende facties zijn afgesneden en zelf moeten overleven.

Er zijn zes speelbare facties: de Vanguard, loyale soldaten die zouden vechten en sterven voor de Star Union; de Dvar, gasmaskerdragende dwergen die een beetje op Sovjetsoldaten lijken en dol zijn op explosieven; de Amazons, vrouwen die op dino's rijden (wie is daar nou niet gek op?); de Kir'ko, enorme insecten en enige niet menselijke groep en ooit slaven; de Assembly, ondode cyborgs; en als de Syndicate, ruimtegangsters.

Er gebeurt heel veel in het achtergrondverhaal van de verschillende facties en het voelt echt alsof de makers hun best hebben gedaan om een interessante en uitnodigende wereld te bouwen. De Kir'ko bijvoorbeeld zijn gigantische insecten en voormalige slaven die waarschijnlijk het minst blij zijn om de Vanguard terug te zien keren. Alle facties hebben meeslepende achtergrondverhalen die hun rivaliteit met andere groepen rechtvaardigen en dit maakt de game veel fascinerender. Het zijn ook niet alleen de speelbare groepen die interessant zijn, aangezien er ook een aantal niet speelbare facties de wereld bevolken.

Het probleem is dat er zoveel gaande is dat het soms een beetje overweldigend voelt. Dat is niet per se iets ergs, maar het voelt echt in het begin alsof je een beetje verloren bent en je afvraagt wat er in hemelsnaam aan de hand is. Het lijkt er op dat de makers de nodige inspiratie heeft gehaald uit het scifi-genre en veel daarvan samen heeft gevoegd in een ervaring. Dat is geen klacht, maar misschien was het fijner geweest om ons stapje voor stapje te introduceren aan deze bizarre toekomst. Een voorbeeld: iedere eenheid kan geüpgraded worden met 'mods', wat geweldig is omdat begineenheden later ook bruikbaar blijven, maar het managen hiervan kan soms een beetje afschrikkend zijn.

Age of Wonders: Planetfall

Net als in vrijwel iedere strategiegame is er een Scenario-modus, waar je de controle kunt nemen over een aanpasbare held en je eigen game kunt maken met maximaal twaalf AI-spelers in een enorme wereld. We weten dat veel spelers direct voor deze optie zullen kiezen, maar iets waar we dol op waren is het feit dat er ook Campaigns zijn waarin veel van het verhaal wordt onthuld.

Een simpele manier om de game te beschrijven is dat het een combinatie is van 'turn-based' tactische gevechten vanuit een vogelperspectief, dat ons een beetje deed denken aan XCOM met een Civilization-mapuitbreiding. We kunnen in ieder geval stellen dat het veel sneller is dan Civ, doordat de hoofdfocus op het vechten en landjepik ligt.

In plaatst van tijd te besteden aan het opbouwen van een stad, ligt de nadruk meer op snelle uitbreiding. Dat wil niet zeggen dat je steden niet upgradet, want er genoeg gebouwen om te bouwen, maar de diepgang voelt goed en maakt het mogelijk om je te richten op het vechten. Je begint door een kolonie te stichten, grondstoffen te produceren en dan als je bevolking een bepaald niveau bereikt kun je uitbreiding naar de volgende sector. Het geeft een ander gevoel dan vele andere 4X-strategiegames die we hebben gespeeld en het werkt enorm goed. Het betekent ook dat je enkele agressieve keuzes begint te maken die uiteindelijk een misstap kunnen zijn. De AI is vrij competent en als je een verkeerde keuze maakt door troepen verkeerd te positioneren of niet juist uit te breiden, staat de AI klaar om daar gebruik van de maken. We hebben enorm genoten van de uitdaging die ieder scenario op ons afvuurde.

Age of Wonders: Planetfall

Op dit punt moeten we uitlichten dat we enorm veel plezier hebben gehad met het recenseren van Planetfall, maar onze grootste klacht - afgezien van de overweldigende opzet - is dat veel tijd kost om in te komen. Er is zoveel te lezen in de encyclopedie en de 'research tree' is gigantisch. Natuurlijk geldt hier het cliché: hoe meer tijd je er aan besteedt, hoe meer je er uithaalt. Je moet jezelf aan het begin echt bijna dwingen om er verliefd op te worden, maar als je dat eenmaal doet staat je een geweldige tijd te wachten.

De diplomatie in de game werkt bijzonder goed en maakt de wereld veel gevarieerder en interessanter. We hadden graag een handelssysteem gezien dat enorm goed zou passen in dit gedeelte van de game, maar de ervaring is prima zonder dit. Een ding waar we weg van waren is het feit dat er NPC's zijn die belangrijk zijn, omdat ze nieuwe zijmissies activeren. In plaatst van een willekeurige toevoeging te zijn aan de wereld, geeft het ze een doel.

Zoals gezegd is de 'research tree' enorm uitgebreid en het kost meerdere 'playthroughs' voordat je volledig doorhebt hoe deze in elkaar steekt. De tech tree is niet willekeurig ingedeeld, wat betekent dat je uiteindelijk weet wat het volgende is dat je kunt vrijspelen en daarin dus geen sprake is van onvoorspelbaarheid. Dat is wellicht voor sommige spelers iets te repetitief. Veel van de research-opties lijken in te spelen op het gevechtselement in de game, waarbij nieuwe eenheden en technologie wordt vrijgespeeld.

Age of Wonders: Planetfall

Het beste gedeelte van Planetfall voor ons was het vechten. DeHet turn-based top-down strategiegameplay met instructies zoals in Overwatch en een 'cover'-systeem werkt enorm goed. Je kunt het vechten overslaan, maar in tegenstelling tot bij andere strategiegames, wilden we hier constant de gevechten spelen. Aangezien zoveel van de game is gericht op de gevechten, waren we blij dat het goed werkte. Er zijn vliegende eenheden en sluipschutters, en alles deed ons veel denken aan XCOM - wat zeker een compliment is.

De wereldkaart en gevechten zien er geweldig uit, met interessante variatie in het uiterlijk van de eenheden. Het voelt echt alsof de makers veel moeite hebben gestopt om alles zo interessant en aantrekkelijk mogelijk te maken. Zelfs de Vangaurd, die de meest "normale" in de groep zijn, zien er fantastisch uit en er is geen enkele eenheid die uit te toon valt. De animaties van de troepen, terwijl ze over de wereldkaart of het slagveld bewegen, ziet er ook enorm soepel uit.

Al met al is Age of Wonders: Planetfall een geweldige toevoeging aan de reeks. Het biedt veel diepgang, misschien zelfs soms iets te veel, en het uitbreiden maakt het een relatief snelle ervaring. De gevechten zijn meeslepend en zorgen dat je deze wilt spelen. Dit kan liefhebbers van meer tragere strategiegameplay afschrikken, maar als je een fan bent van het genre is dit zeker een game om je in te verdiepen.

8 / 10
      +
      Visueel geweldig; veel diepgang; interessante mechanismes; goede gevechten.