ARK: Survival Evolved

ARK: Survival Evolved

De populaire dino-survivalgame is beschikbaar op consoles, maar op welke manier?

ARK: Survival Evolved is een van die survivalgames die opbloeide in Early Acces op Steam en is nog steeds een van de meest populaire games in het genre na de release. De combinatie van dinosaurussen en het ontwikkelen van hedendaagse technologieën zoals raketten en vlammenwerpers spreekt erg aan in vergelijking met andere survival games als Conan Exiles, die vasthouden aan een algeheel thema. Onze recensent duikt de ARK-ervaring in met weinig voorkennis, afgezien van het zien van enkele video's en het basisconcept van de game, om zo de beste indruk te krijgen.

Als je begint 'spawn' je op een strand en daar was direct al meer dan genoeg te zien - een triceratops aan onze rechterzijde en een enorme, reusachtige brontosaurus aan de linkerkant, met enkele rondscharrelde beesten in de buurt. We proberen er een dood te slaan om wat voedsel of andere materialen te krijgen, maar deze vlucht onder water. Hierdoor moeten we het onder het oppervlakte najagen... maar dat leidt tot onze een natte, en tevens eerste, dood.

Kiezend voor hetzelfde 'spawn'-gebied beginnen we aan de andere kant van hetzelfde eiland. We bedenken dat we beter af zijn met een wapen en beginnen bomen te slaan, want dat is hoe iedere andere survivalgame werkt. En voilà, we worden beloond met hout en takjes. We hebben nog wat steen nodig om een pikhouweel te maken en het slaan op stenen helpt daar niet bij, maar kleine stenen bezaaien de kusten dus we drukken op iedere knop om er achter te komen dat deze met driehoekje op te pakken zijn. We 'craften' een traditionele pikhouweel, proberen over het hek van iemand te springen, omdat deze het strand afschermde en komen vast te zitten tussen hun houten hek en een puntige barricade. We kunnen niet ontsnappen en sterven. De tweede keer.

De derde keer kiezen we een van de andere zuidelijke gebieden van de kaart, maar nog steeds een die gezien wordt als makkelijk. Daar zijn veel planten en bomen te vinden, dus we maken nog een pikhouweel en komen er achter dat we met driehoekje ook bessen en vezels kunnen verzamelen. Terwijl we voedsel verzamelen verschijnt er echter een dilophosaurus die ons uitschakelt voordat we zelf ook maar iets kunnen doen. Dat is drie.

ARK: Survival Evolved

Met de basis onder de knie beginnen we al vrij snel met het bouwen van een rietenhut als onze thuisbasis om ergens in te schuilen en onze bezittingen op te slaan. We craften en plaatsen enkele funderingsblokken, maar een andere dilophosaurus besluipt ons en beindigt ons leven voordat we de kans krijgen om de muren overeind te krijgen. Vier.

We spawnen vlakbij ons lijk en komen verder dan voorheen, we slagen er in om onze voorwerpen terug te krijgen en ontwijken de rondsluipende dino. In een poging om een plek te vinden met minder vijandige wezens proberen we een rivier over te zwemmen naar een nabij eiland, maar worden opgegeten door piranha's. Vijf.

De zesde poging is tevens een korte, waar we proberen onze voorwerpen op te duiken, maar wederom opgegeten worden piranha's. Uit frustratie geven we het op en besluiten de volgende dag voor een andere aanpak te gaan.

Bij het opstarten van de game voor de tweede keer, vinden we een nieuwe server, houden we de Getting Started-pagina aan onze zijde, en gaan we aan de slag. Het begin is hetzelfde als iedere andere survivalervaring (wat je misschien al door hebt als je dit leest); sla bomen, verzamel hout, verzamel andere basismiddelen tot je genoeg hebt om een standaard onderdak te bouwen; dit allemaal terwijl je je voedsel en water bijhoudt en gevaarlijke beesten ontwijkt. Ark doet weinig innovatiefs, maar alles wat het doet is vakkundig en even goed als andere titels.

Het 'levelen' van je personage beloont je met een vaardigheidspunt om te investeren in een attribuut zoals leven, zuurstof of gewicht. Het is vrij eenvoudig, maar wordt iets ingewikkelder met Engrams, wat in principe blauwdrukken zijn die je moet leren om verschillende voorwerpen kunt maken. Hoe hoger je level, hoe meer Engram-punten je krijgt en de reeks aan opties wordt veel groter. Aan het begin ben je beperkt tot simpele dingen als een speer, houten knots en gebouwen van riet, maar het duurt niet lang voordat je level 20 bereikt en dingen als irrigatiepijpen kunt maken om water te transporteren, rookgranaten een lichtpistool. Zet je door naar de hogere levels dan kun je uiteindelijk beschikken over raketten, aanvalstoren, elektrische systemen en meer.

ARK: Survival Evolved
ARK: Survival Evolved

Ondanks de belofte van veel meer indrukwekkende uitrusting, dan een simpel houten huis met twee verdiepingen en alleen een phiomia als huisdier, zijn er niet veel drijfveren om daadwerkelijk te blijven overleven. Het begin is erg repetitief; oogst bomen en steen, dood wat dodo's, level, en herhaal dit proces. We spelen alleen, dus wellicht is het iets anders als je met een vriend speelt, maar het is de eerste paar uren doorzwoegen.

Vroege versies van de game kenden slechte optimalisatie op de PlayStation 4, maar sinds de game geüpdatet is naar versie 513.0 zijn de meeste problemen verdwenen. De framerate ronkt voort op een gestadige 30 fps, wat niet ideaal is, maar met het vele 'renderen' van de wereld op een server voor 70 personen, is dat te begrijpen. Dit betekent dat het verkennen van het eiland op zoek naar nieuwe dino's en 'explorer notes' niet meer zo een pijnlijk ervaring was als voorheen, met relatief soepele laadtijden en minder 'texture pop-in'.

Vechten is tevens een groot gedeelte van de game, want het is nodig om beesten te doden voor hun huid en veels en om ze te temmen moet je ze vroeg neerslaan met een knots of een katapult. Met de constante lag is vechten echter een behoorlijke klus en is het puur gebaseerd op geluk of je raakt of niet. Het wezen dat je bevecht schokt soms heen en weer, terwijl je doelloos aanvalt, hoopt dat je het genoeg raakt om het uit te schakelen. Dit wordt helemaal lastig als je tegen iets vecht dat ook daadwerkelijk terugvecht in plaatst van probeert te vluchten.

Temmen is vrij simpel, omdat je een beest bewusteloos slaat en ze vlees of bessen geeft tot de meter vol tem-meter vol is. Je kunt ze ook passief temmen door ze te voeren als ze nog bij kennis zijn, maar het is veel lastiger aangezien sommige agressief zijn. De meeste lopen rond en als ze geraakt of vijandig worden dan moet je het hele tem-proces weer opnieuw beginnen.

ARK: Survival Evolved

Misschien het meest hinderlijke element dat invloed heeft op ons plezier met ARK: Survival Evolved was de bevolkingsdichtheid van de servers. We bedoelen niet andere spelers - we komen er zelden een tegen - maar de overblijfselen van andere spelers zijn overal te vinden. We speelden voornamelijk op een PvE-server om te voorkomen dat we keer op keer genadeloos werden afgemaakt door andere spelers, maar er waren overal kleine hutjes en rietenfundering te vinden. Er is een limiet aan hoe dichtbij andere spelers je kunt bouwen, wat betekent dat we de helft van onze tijd alleen al bezig waren met het zoeken naar een plek waar we iets konden bouwen.

Bij het bouwen van een basis krijg je een behoorlijk grote variatie aan opties, zoals schuine daken, schuine looppaden, spiraalvormige trappen en ramen. Het is vrij intuïtief omdat de verschillende delen vastklikken aan geplaatste delen en je krijgt veel vrijheid waar je voorwerpen kunt plaatsen; je zit niet vast aan vakjes voor dingen als stoelen of 'crafting stations', dus dit is zeker iets om van te genieten.

ARK: Survival Evolved is een solide survivalervaring en een van de betere opties, sowieso op de consoles. Voorgaande optimalisatie en lag-problemen zijn opgelost, maar het is lastig om dit volmondig aan te bevelen: alleen spelen is namelijk erg vermoeiend. Studio Wildcard heeft een ervaring gemaakt die voornamelijk gespeeld moet worden met minimaal één vriend, waarbij de tijd die het kost om materiaal te verzamelen; een basis te bouwen; te jagen voor voedsel; en andere verplichtingen door de helft worden gedeeld. Bovendien is het spelen met iemand anders veel leuker. De 'late game'-content is veel interessanter en fascinerender dan in het begin, maar als je alleen speelt duurt het heel lang om dit punt te bereiken, voornamelijk door alle keren dat je doodgaat door moordlustige dino's als therizinosaurussen, compsognathussen, dilophosaurussen en meer. Schaf hem aan als je drie vrienden hebt om mee te spelen. Speel je alleen zoek dan een meer singleplayer-vriendelijke ervaring.

ARK: Survival Evolved
7 / 10
+