Blood & Truth

Blood & Truth

We hebben ons een weg door het PSVR-vervolg op London Heist geschoten en zijn onder de indruk.

Het langverwachte vervolg op de korte London Heist-teaser is eindelijk beschikbaar en brengt een meer uitgewerkte wereld met genoeg 'set-pieces' met zich mee en veel, veel meer 'cockney'. Blood & Truth is SIE London Studio's poging tot een echt vervolg op het populaire segment uit VR Worlds, wat spelers loofden voor diens tastbare gevoel, geweldige voice-acting en meeslepende actie. We zijn blij te melden dat Blood & Truth er in slaagt om van die korte demonstratie een volwaardige game te maken en het is een meer bevredigende ervaring van diegene die dol waren op die oorspronkelijke VR Worlds-teaser.

Blood & Truth is geen direct vervolg op London Heist, dus verwacht geen belangrijke verbindingen in het verhaal of de levels, afgezien van de Britse gangstersfeer. In Blood & Truth zit je midden in een oorlog tussen twee ondergrondse criminele organisaties; jouw familiebedrijf en een van soortgelijke aard die geleid wordt door een aantal grote schurken, die vastberaden zijn jouw zaakjes over te nemen. Het is een gewelddadige aangelegenheid en een die weinig doet om de clichés van kaskrakers te vermijden. Echter sleept de buitengewone 'motion capturing' en voice-acting je direct mee en, zelfs al weet je dat het 'cheesy' en 'over the top' is, kun je het niet helpen om in het verhaal gezogen te worden, dat een uitstekend tempo bevat en meeslepend is.

Hoewel het leeuwendeel van de Blood & Truth zich in de hoofdstad van Engeland afspeelt, begin je op verafgelegen bestemming, ergens in het midden van de woestijn. Hier introduceert de game je aan de gameplay, waaronder het bewegen en gebruiken van je wapens. Wij hebben de Story Mode gespeeld met de Move-controllers, wat beslist voelt als de beoogde speelwijze. Alhoewel de 'tracking' niet altijd perfect werkte, voelt het schieten, inbreken en 'lock-picking' geweldig met de bewegingsbesturing. De manier waarop beide handen een wapen onafhankelijk bedienen betekent dat het altijd voelt alsof je control hebt over wie je uitschakelt en hoe je dat doet. Er zijn er meestal nooit meer dan vijf of zes vijanden tegelijkertijd op het scherm, maar de vrijheid om links en rechts vijanden uit te kiezen verbetert de schietactie, wat in combinatie met het handmatige herladen van je magazijn een game neerzet die erg tastbaar aanvoelt.

Blood & Truth

Naast het schieten draaien andere mechanismen om klimmen en bewegen. Klimmen voelt geweldig, doordat de Move-controllers werken als de treden of 'monkey bars' en de fysieke inspanning die hierbij komt kijken is nogal vergevensgezind. Het bewegen van je personage is beperkt door het gebrek om vrij te kunnen bewegen - daar valt veel over te zeggen - maar het systeem werkt goed genoeg. Meestal heb je enkele plekken om je achter te verschuilen tijdens een vuurgevecht en de game heeft ook een statische omgeving waar je met je lichaam in rond kunt bewegen, net als in Superhot VR. Al met al werken de mechanismen erg goed binnen de beperkingen van de -controllers en de game slaagt er in om handmatige interacties te balanceren door je af en toe controle te geven op plekken waar het anders te pietepeuterig zou worden.

Het verhaal gaat weer verder als je terugkeert je basis in Londen en daar je familie ontmoet, waarbij de hoogwaardige kwaliteit van het voice-acting en de motion capturing wordt benadrukt, met indrukwekkende 'performances' van Steven Hartley (Tony Sharp) en Jay Taylor (Nick Marks). Een groot deel van de cast is misschien iets té 'cockney', maar het werkt en de game schreeuwt James Bond en Guy Ritchie als de 'set-pieces' echt op gang komen. We gaan niet veel meer verklappen, maar bereid je voor om meer dan genoeg te infiltreren, te moorden en om je zo snel mogelijk uit de voeten te maken!

Blood & Truth

Een vlak waar de game beter had kunnen zijn is de lengte en structuur van de verhalende campaignmodus. De game speelt zich uit over vier stukken, met een soort van introductie, begin, midden en eind. Dit is allemaal vrij standaard, maar we hadden het gevoel alsof de stijl van de game en het verhaal dat het vertelt zou zich uitstekend lenen voor een episodische opzet. Misdaaddrama's zijn een perfect referentiepunt en een "volgende keer in Blood & Truth"-scherm dat na ieder groot in-game stuk zou verschijnen, had het verhaal wat meer ademruimte gegeven, evenals de speler. VR-games kunnen lastig zijn om langer dan twee uur achter elkaar te spelen, waardoor het zo profiteren van een meer opgedeelde structuur. Aangezien de game ongeveer vijf uur duurt, had een episodische opzet er voor kunnen zorgen dat er gaandeweg meer content toegevoegd zou worden. Vooral omdat de speelduur aan de korte kant voelde en het verhaal ietwat gehaast.

De bonusmodi die in de game zitten doen erg weinig om enige variatie te bieden buiten de hoofdcampaign, maar Sony heeft belooft dat er veel meer aan zit te komen. Nieuwe content zoals 'leaderboards', een New Game Plus-modus, een hogere moeilijkheidsgraad en extra uitdagingen staan op de planning, maar bij de release, zijn de enige opties om de Story-missies los opnieuw te spelen of de erg korte Time Attack-modus uit te proberen. Time Attack is niet veel meer dan een schietbaan en elk van de vijf arena's neemt niet meer dan twee minuten in beslag om te voltooien. Met dat in het achterhoofd, kunnen de beloofde extra's niet snel genoeg verschijnen en het ziet er naar uit dat de game de nodige support krijgt na de release.

Wat er nu in Blood & Truth zit is geweldig, maar dat wat er niet in zit stelt ons een beetje teleur. Een episodische opzet om op voort te bouwen en meer bonusmodi waren ideaal geweest, aangezien de korte Story-modus de hoofdmoot is, wat betekent dat Blood & Truth een ervaring van vijf uur is bij de release. Echter zijn die vijf uur een feestje en of je nu op een infiltratiemissie gaat, probeert op stoutmoedige wijze te ontsnappen van een lastige situatie of gewoon wat boeven neerschiet, Blood & Truth is een fantastische toevoeging voor iedereen met PSVR.

8 / 10
+
Briljante voice-acting en motion capturing; meeslepend verhaal en bevredigende schietactie.