Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory

De nieuwe Digimon-game is meer een uitbreiding dan een vervolg.

De Digimon-reeks heeft zich vrijwel altijd ietwat in de schaduw bevonden van diens rivaal Pokémon. Kinderen zagen de game destijds al snel als kopie, maar terwijl de geanimeerde Pokémon-reeks fluctueerde in kwaliteit wist Digimon indruk te maken dankzij constante gestage productiewaardes en een degelijke verhaalontwikkeling (ook al doet de introtune enigszins anders vermoeden). Maar Pokémon trok hierbij aan het langste eind, niet alleen doordat deze als eerste verscheen, maar met name door de superieure kwaliteit van de Pokémon-games. Er is een reden waarom Digimon hier een beetje verdween, terwijl Pokémon wist te floreren.

Het besluit van Bandai Namco om Digimon terug te brengen met Digimon Story: Cyber Sleuth wist dan daardoor onze aandacht te prikkelen. De game bleek verrassend goed en werd zowel door fans als critici prima ontvangen. Het bleek ook een geweldige fundering om op voort te bouwen en dit is tevens de reden dat Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory teleurstelt. Het is alleszins geen slechte titel, verre van, maar het blijft sleutelen aan de fundering, terwijl we liever gezien hadden dat er iets bovenop deze fundering gebouwd werd.

Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's MemoryDigimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory

Het verhaal van Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory loopt parallel aan die van de eerste Cyber Sleuth. Het is een aanpak die gebruikt kan worden om bekende gebeurtenissen vanuit een nieuw perspectief te vertellen, maar tegelijkertijd ook een risicovolle aanpak. Waar fans van de eerste titel enkele bekende gezichten zullen herkennen, kan de game nieuwkomers een verloren gevoel geven. Gelukkig zijn wij bekend met het eerste deel, maar het is overduidelijk dat Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory voornamelijk gemaakt is voor fans van de eerste game.

Dit is direct van het begin van de game duidelijk, omdat de game worstel om de verschillende gameplayelementen echt te introduceren. Weliswaar zijn er hints in tekstblokken, maar doordat de gameplay vrijwel hetzelfde is als voorheen lijkt het alsof de ontwikkelaar het onnodig vond om ons hier weer aan te laten wennen. Gelukkig betekent dit ook dat de evolutie van je Digimon en de turn-based-gevechten bekend terrein zijn, weliswaar met 100 nieuwe monsters. Er is pure genot te vinden in het 'grinden' van al je Digimon en deze in enorme monsters te veranderen. Je raakt als snel in de flow van het evolueren van je Digimon en speelt al snel niet meer voor het verhaal.

Dit komt onder andere doordat het verhaal een beetje zoutloos is. Je speelt als Keisuke, die om een of andere reden de hoofdrol heeft gekregen. Hij is alleen maar een blanco doek om je te introduceren aan de verschillende elementen van de wereld, maar het is lastig om er achter te komen wat Keisuke wel bijzonder maakt. Hij wordt een hacker genoemd in de game, maar hij weet verrassend genoeg niet wat Digimon zijn. Hij is populair, maar is altijd verrassend en stelt continue vragen. Hij is het typische zwijgzame en passieve hoofdpersoon dat we kennen uit vele nadere games, maar in tegenstelling tot andere games - waar dit wordt goed gemaakt door sterke dialogen en een goede ondersteunende cast (zoals in Persona 5), is Keisuke hier op zichzelf aangewezen en dat zorgt er voor dat we opgescheept worden met een verhaal dat je nooit weet te pakken.

Dit blijkt dan ook meer een uitbreiding te zijn. Als je de gameplay hebt gemist en hier weer naar terug verlangt dan kun je dit hier weer vinden. Ben je echter onbekend met de reeks, dan bevelen we je aan met Digimon Story: Cyber Sleuth te beginnen. Hacker's Memory voegt echter wel iets toe, namelijk Dominion Battles, die een schaakachtig element introduceert in de gevechten. Als je een andere groep hackers treft kun je om in gevechten je personages twee vakjes per keer verplaatsen. Ieder vakje waarop je bent geweest behoort aan jou toe, tenzij de tegenstander hier voet op zet. Als je een vakje op stapt waar een vijand staat, dan ontstaat er een gevecht. Het is een simpele, maar aangename kleine toevoeging, en mocht er een Cyber Sleuth 2 komen, dan hopen we meer van dergelijke verbeteringen te zien.

Tot dat zo ver is moeten we echter genoegen nemen met een royale uitbreiding. Nu dat ontwikkelaar Media Vision twee games heeft gebruikt om een sterke fundering te garanderen hopen we dat dit gebruikt wordt om iets van Digimon te maken dat de strijd met Pokémon kan uitgaan, want Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory is strikt voor bestaande fans.

6 / 10
+
Het gevechtssysteem en de evolutie van Digimon; 100 nieuwe monsters.