Giga Wrecker Alt.

Giga Wrecker Alt.

Pokémon-ontwikkelaar Game Freak laat zich van een andere kant zien met deze consoleversie van de pc-platformgame.

Bij de legendarische Japanse ontwikkelaar Game Freak denkt de grote meerderheid direct aan de Pokémon-titels. Deze games hebben ons op avonturen meegenomen door levendige werelden vol met diverse wezens, waarbij ieder deel weer iets inventiever was. Het is dan misschien ook verrassend dat Game Freak niet is begonnen met Pokémon. Toen het bedrijf werd opgericht - 30 jaar geleden - hebben ze zeven jaar een reeks andere games gemaakt, die alleen de echte fans zich zullen herinneren. Dus, toen we oren kregen van Giga Wrecker - oorspronkelijk een pc-game, die nu op PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch beschikbaar is - waren we dolblij dat het team buiten diens gebaande Pokémon-paden treedt.

Giga Wrecker Alt. is de update van de pc-versie uit 2017, dat zich afspeelt in een toekomst waar de Aarde is overgenomen door robots en is verwoest tot de rand van de afgrond. Het verhaal volgt een jong meisje genaamd Reika, die van de dood is gered dankzij cybernetische augmentatie. Reika reist door deze gevaarlijke landen op zoek naar antwoorden, terwijl het lot van de mensheid op haar schouders rust. Tijdens het avontuur moet ze op 'physics' gebaseerde puzzels oplossen met wapens die ze uit schroot maakt om de mens van totale vernietiging te behoeden.

Dit tweedimensionale actie-avontuur ligt ver weg van de wereld van Pokémon, maar zeker niet minder vermakelijk. De ingewikkelde, maar gevarieerde puzzels die de game biedt en in iedere ruimte anders zijn, vereist de speler om zowel ingenieus en vrijwel vlekkeloos te plannen en te werk te gaan. Evenzo, voegen de 'physics' die bij iedere puzzel wordt gebruikt een totaal nieuwe laag toe aan de game, wat betekent dat er meerdere oplossingen kunnen zijn - zelfs al betekent dat ook dat je de puzzels soms kunt 'cheesen'.

Om een puzzelmeester te worden in Giga Wrecker Alt. en echt volledige gebruik te maken van de 'physics', moet je de gamemechanismen volkomen beheersen. Dat is geen gemakkelijke opdracht doordat het een vrij onderscheidende besturing kent. Afgezien van voortbewegen en springen, is een van de meest belangrijke mechanismen in de game de Recall-functie. Hiermee kan Reika het opgloeiende puin in een bal verzamelen, waarmee ze hulpmiddelen kan maken. Deze metaalklomp kan verdraaid en verwrongen worden tot een gevarieerd aantal voorwerpen, maar kan ook gebruikt worden om aan te vallen: als een schroothoop of een scherp zwaard. Dat waard kan ook chirurgisch gedeeltes van de spelwereld die kapot kunnen worden gemaakt wegkappen, terwijl de hoop schroot alles waar het tegenaan komt met brute kracht vernietigt.

Giga Wrecker Alt.Giga Wrecker Alt.

Soms is de hoop nutteloos zoals het is en moet er een blok van worden gemaakt, dat gebruikt kan worden om op te springen om nieuwe hoogtes te bereiken of zelfs om dingen te verzwaren. Gelijkerwijs zijn er andere hulpmiddelen die Reika kan maken, zoals een boor die door zachte omgevingen kan wroeten zonder dat je er dicht in de buurt hoeft te zijn, of een werpspeer die je in de muur kunt gooien om als geïmproviseerd platform te gebruiken. Het laatste noemenswaardige hulpmiddel is een tijdelijke resetfunctie - als een level onherstelbaar is aangepast kan deze terug gebracht worden naar diens originele staat. Deze optie speelt ook flink in op het verhaal van de game en hoe alles zich ontwikkelt, dus bereid je voor op een Groundhog Day-achtig avontuur.

Hoe Reika met de gedeeltes van de levels omgaat die niet kapot kunnen, voelt soms ietwat onbeholpen. Tijdens onze speelsessies gingen we vaak dood door 'spikes', zelfs al werden we er niet door geraakt. Zo gingen we bijvoorbeeld dood als we te dicht in de buurt van de onderkant kwamen. Evenzo hoeven vijanden Reika niet per se te raken om schade te doen, wat frustrerend kan zijn. Al me al is dit een van de weinige minpunten die we in de game zijn tegengekomen. Dat lijkt misschien weinig gevolgen te hebben, maar naarmate je de titel meer speelt, tellen deze voorvallen zich bij elkaar op.

Giga Wrecker Alt. heeft ook enkele eindbaasgevechten, waarvan elk zijn eigen mechanismen gebruikt en dat zorgt voor een variatie van vermakelijke ontmoetingen. Deze zijn berucht moeilijk en eisen vaak meerdere pogingen om de routines door te krijgen en ze vervolgens uit te schakelen, maar ze voegen een totaal nieuw niveau toe aan de gameplay. In het algemeen is dit hoe het leeuwendeel van de game zich uitspeelt. Het is 'harde' liefde. Hoe meer je speelt, hoe vaker het je afstraft voor je fouten tot je het noodzakelijke, perfect uitvoert. We zien de game graag als een Mr. Miyagi en onszelf als de liefhebbende leerling die door al zijn fouten leert en beter wordt.

Giga Wrecker Alt.

Voordat we de unieke visuele stijl en de onverwachte 'cosmetics' in de game bespreken, moeten we twee andere opvallende elementen aanstippen. Zo heeft de game veel laadschermen, die elk tussen de acht tot tien seconden duren, wat je vaak uit de ervaring haalt. Als tweede is het, in tegenstelling tot in Pokémon-games, in Giga Wrecker Alt. niet mogelijk om op ieder moment te 'saven'. Hierdoor is het aan te bevelen veelvuldig de savepunten te bezoeken, iets waar wij op de harde manier zijn achtergekomen. Maar goed, zoals eerder gezegd, bevat de game een animéwereld, evenals pop-up dialogen die stukjes verhaal vertellen. Ook kunnen spelers een variatie aan 'skins' vrijspelen, die de ervaring een komisch tintje geven.

Als laatste is het goed om te weten dat de game een overweldigende 'skill tree' heeft die zich verder uitspreidt dan we voor mogelijk hadden kunnen houden en dat is vergelijk met hoe de game lijkt te eindigen, wat interessant is gezien diens variatie. Dit belichaamt Game Freak's talent om vrijwel alles uit een beperkte ruimte te halen en dat doet denken aan de relatief beknopte, maar ogenschijnlijk eindeloze Pokémon-regio's.

Giga Wrecker Alt. is in zijn algeheel een uitdagingen, maar vermakelijke ervaring, dat iedere actie-avontuur- of Game Freak-fan ongetwijfeld tevreden zal stellen. Echter is de consistente afstraffende opzet van de game in combinatie met het soms hinderlijke registreren van schade misschien afschrikkend voor minder bedreven spelers.

Giga Wrecker Alt.Giga Wrecker Alt.
8 / 10
+