MLB 19: The Show

MLB 19: The Show

De exclusieve honkbalgame voor de PS4 is met MLB 19: The Show terug, maar het is een homerun of een misslag?

MLB: The Show is jaar op jaar een van de beste sportgames, maar aangezien de sport hier in Europa niet erg populair is missen veel mensen, helaas, de game. Diegenen die de game wel spelen staat echter een ware traktatie te wachten. Afgelopen jaar nam de reeks een stap vooruit, maar twee grote stappen achteruit. Het was een online een matige ervaring, miste content en had een focus op microtransacties. De vraag voor MLB 19: The Show is of Sony San Diego naar hun fans heeft geluisterd en de game heeft verbeterd.

Het korte antwoord is: ja. De editie van dit jaar is erg goed, maar er zijn nog steeds dingen om te verbeteren. We zijn blij om te schrijven dat de gehekelde souvenirs van afgelopen jaar zijn verdwenen. Deze caps, shirts, gesigneerde honkballen en meer waren nodig als je de beste spelers in Diamond Dynasty, The Show's versie van Ultimate Team, wilde bemachtigen. Als je, bijvoorbeeld, de beste versie van Cal Ripken wilde hebben, dan moest je duizenden Baltimore Orioles' caps en shirts inruilen. Hoe je deze souvenirs kon krijgen? Natuurlijk door het kopen van pakjes. Maar van deze handel is dit jaar geen sprake meer, wat enorm fijn is.

Het eerder genoemde Diamond Dynasty is zonder twijfel de meest genereuze Ultimate Team-modus in de wereld van sportgames. Vele malen beter dan de tegenhangers van EA en NBA 2K. Het voelt dit jaar meer vrijgevig en je kunt een goed team bij elkaar krijgen zonder geld uit te geven. Je levelt omhoog door het spelen van wedstrijden en verdienen van XP. Je kunt dan nieuwe spelers vrijspelen op bepaalde niveaus en het is niet ongewoon dat je een van de beste spelers bemachtigt. Het is echt een stap in de goede richting, aangezien sportgames meer en meer inhalig beginnen te worden met hun Ultimate Team-modi.

Dus, wat is er gedaan om de game nieuw en verfrissend te maken? Sportgames hebben de neiging om vast te blijven hangen in het verleden. Wel, er zijn twee nieuwe gamemodi geïntroduceerd en beide zijn enorm vermakelijk. Moments geeft je de kans om enkele van de grootste momenten uit de honkbalgeschiedenis te spelen er beleven. Zo krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid om als de legende Babe Ruth te spelen tijdens enkele hoogtepunten van zijn geweldige carrière. Daaronder bevindt ook misschien wel het meest bekende honkbalmoment ooit, waar Ruth in een lastige wedstrijd de tribunes in wijst en een homerun slaat. Dit wordt in de game in zwart-wit weergegeven om het gevoel te geven alsof je een oude film kijkt van het moment. Er zijn momenteel vier verschillende Moments, maar er worden er later waarschijnlijk meer toegevoegd.

MLB 19: The ShowMLB 19: The Show

De andere nieuwe gamemodus heet March to October en kan gezien worden aan een lichtere versie van de Season Mode, die vorig jaar was verdwenen. Je kunt een team kiezen en door enkele van de meest belangrijke wedstrijden van een seizoen spelen. Je komt terecht in de openingswedstrijd van het seizoen, waarbij meer dan de helft van de game al is gesimuleerd, om die belangrijke eerste zege veilig te stellen. Als je slaagt stijgt het momentum van je team, waardoor je team een grotere kans heeft om de opvolgende gesimuleerde wedstrijden te winnen. Na enkele wedstrijden is het tijd om weer te spelen en dit keer kom je misschien aan het einde van een wedstrijd terecht en moet je het tij keren in een wedstrijd die je dreigt te verliezen. Het doel van deze gamemodus is om de World Series te winnen en dat is zowel vermakelijk als uitdagend. In deze gamemodus maak je kennis met een nieuw stem, die van verslaggever Heidi Watney. Zij geeft je aan het begin van iedere wedstrijd updates over de progressie van je team. En nu we het toch over stemmen hebben, het commentaarteam is nog steeds goed met veel dialoog, al hebben sommige zinnen de neiging iets te veel herhaald te worden.

Na door March to October gespeeld te hebben, ga je verder met hetzelfde team in de Franchise Mode. Deze modus is de grootste teleurstelling van de game, maar niet omdat deze slecht is, maar omdat deze al jaren op rij onveranderd is gebleven. Verwacht dit jaar ook niets nieuws. Als dit de modus is waar je het meeste tijd aan gaat besteden, is er geen reden om deze versie te kopen als je die van vorig jaar al hebt. Datzelfde kan gezegd worden over de carrièremodus, Road to the Show.

Wat is dan het minimale aantal nieuwe opties waar een ontwikkelaar mee weg kan komen? Daar komt het dit jaar erg dicht bij in de buurt. Het is hetzelfde liedje, je gaat naar een scoutdag, ontvangt je 'draft stock up', wordt gedraft en probeert om van het AA-team naar de MLB te geraken. De verschillen dit jaar zijn vrij minimaal. Je kunt nu een spelertype kiezen, waarmee je bonussen krijgt op wedstrijddagen. Als je bijvoorbeeld de Captain-rol kiest kun je een vaardigheid vrijspelen die je thuis een betere 'hitter' maakt. Er zijn vier verschillende spelersrollen en in een 'skill tree', wat er uitziet als een typische 'rpg tree', kun je nieuwe vaardigheden vrijspelen. Er zijn ook nieuwe mini-games tijdens het trainen. Dat komt grotendeels neer op het indrukken van de correcte knoppen tijdens het gewichtheffen of andere training. Tijdelijk leuk, maar het kan snel repetitief worden als je de carrièremodus lang speelt.

MLB 19: The Show

Op het honkbalveld is MLB 19: The Show voortreffelijk. De focus dit jaar ligt op verdedigen en 'fielding', en dat is te zien. De spelers waren vrij sloom de afgelopen jaren. Het duurde lang om een bal op te pakken en te gooien na een fout. Iets waar makkelijk misbruik van kon worden gemaakt. Dat gebeurt dit jaar helemaal niet meer, of tenminste zeer zelden. Als een speler nu de bal laat vallen of deze kan neer kan slaan, reageren ze direct en krijgen ze sowieso een 'out'. De 'fielding'-statistieken van spelers zijn hierdoor belangrijker dan ooit. Als ze een hoge rating hebben, reageren ze veel sneller en gooien ze bijvoorbeeld de bal met meer nauwkeurigheid naar 'first base'. Dus je moet twee keer nadenken voordat je een speler in je team plaatst die een geweldige 'batter' is, maar nog geen water kan vangen als hij uit een boot valt. En is nog steeds geen beter gevoel dan een bal de tribunes in de slaan.

MLB 19: The Show is een geweldige honkbalgame. Alles werkt zoals het zou moeten op het veld en we hebben enorm genoten van het spelen van wedstrijden. Helaas, en dat is een belangrijke, wordt de algehele ervaring naar beneden gehaald door het gebrek aan nieuwe opties in de Franchise Mode en Road to the Show. Dit zijn twee grote gamemodi die meer liefde verdienen. De twee nieuwe gamemodi, Moments en March to October, zijn aan de andere kant geweldige toevoegingen en we hopen dat deze blijven en de komende jaren evolueren.

MLB 19: The Show
8 / 10
+