artikelen

Nintendo Switch review

We vellen ons onderdeel over de nieuwe console van Nintendo.

Nintendo's reis is een interessante reeks van heuvels en valleien, waarbij mislukken nooit ver weg ligt van succes. Nadat het bedrijf uit Kyoto de post-Atari console-scene in de Verenigde Staten eigenhandig had gedefinieerd heeft het niet altijd dezelfde hoogtes gekend en enkele mistappen samen met een voortdurend veranderende focus van kracht naar innovatie heeft Nintendo in een enigszins onzekere positie gebracht. De Switch moet slagen, waar de Wii U dat niet deed en daarbij staat er behoorlijk veel op het spel.

Met dat in het achterhoofd heeft Nintendo misschien wel zijn meest innovatieve console ooit afgeleverd (dat als je er over nadenkt, behoorlijk wat zegt). De Nintendo Switch biedt een prachtige mix van slimme opties en bevredigend design dat makkelijk in gebruik is en vol zit met potentie. Het apparaat zelf, met de tablet en de bijhorende Joy-Con-controllers, hebben een indrukwekkende bouwkwaliteit; het voelt als een hoogwaardig apparaat. Het zorgt er voor dat je het wilt gebruiken, dat je het in de handen wilt nemen en het met je mee wilt nemen. Je wilt het aan je vrienden laten zien. Op zijn eigen manier, is het een nieuwe, verbeterde Game Boy van de 21ste eeuw.

Nintendo Switch review

Er zijn twee manieren waarop de speler met de Nintendo Switch kan omgaan, maar binnen deze bevinden zich andere variabelen die aangepast kunnen worden voor een individuele situatie. Zittend in de houder en bevestigd aan een HDTV met de meegeleverde HDMI-kabel, is de Switch een echt thuisconsole. Echter uit zijn knusse, onmiskenbaar plastic, standaard verwijderd kan het apparaat overal meer naar toe genomen worden en op een aantal verschillende manieren gebruikt worden.

Gamen op een tablet is natuurlijk niet iets nieuws, maar de ervaring is verboden aan Nintendo's grootste vooruitgang, de uitstekende Joy-Con-controllers. Deze dunne, handzame apparaten zijn bevestigd aan iedere zijkant van de tablet, waardoor het meteen verandert in een prachtige handheld. De Joy-Cons kunnen ook samen gebruikt worden met de Grip, die met de console meegeleverd wordt, en dienen dan meer als een traditionele controller. Als laatste kan je het standaard aan de achterkant van het scherm uitklappen en de Joy-Cons vervolgens samen gebruiken om in je eentje Zelda te spelen of los in één hand om met een vriend enkele eenvoudige lokale multiplayer te spelen. Laten we ook niet vergeten dat er ook een behoorlijk gevoelig touchscherm aanwezig is. Er zijn dus genoeg mogelijkheden en je kan ook een Pro Controller aanschaffen, die meer precisie en comfort biedt.

Als de Switch slaagt - en we hopen dat het dat doet - komt dit door de ongeëvenaarde flexibiliteit (en laten we niet de first-party IP's vergeten waar Nintendo's concurrenten jaloers op zijn). Tijdens de tijd die we met het apparaat hebben doorgebracht raakten we steeds meer onder de indruk van de hardware, dit terwijl we genieten van The Legend of Zelda: Breath of the Wild - een serieuze kandidaat voor beste launchtitel ooit - op de tv in de woonkamer, terwijl we deze spelen in draagbare modus op ander plekken in het huis, of zelfs in onze favoriete koffietent. Waar je ook speelt de hardware werkt feilloos.

Het is echter geen perfecte console en flexibiliteit heeft zijn prijs: minder paardenkracht. De Switch is simpelweg geen partij voor de PlayStation 4 of de Xbox One en daarbij hebben we het over de normale versies van beide consoles en niet de PS4 Pro of de Scorpio die later dit jaar verschijnt. De Switch zou nooit dezelfde kracht krijgen, maar voor diegene die toch hoopte op iets vergelijkbaars, daar is geen sprake van. De Switch schaf je dan ook niet aan om je de nieuwste titels in 4K wilt spelen. Zelda ziet er zelfs wat oud en korrelig uit op een 4K tv. Als de rekenkracht van een console belangrijk voor je is als gamer dan stelt Nintendo's nieuwste telg wellicht teleur. Als je echter de Switch om andere redenen wilt aanschaffen en je richt op zijn veelzijdigheid en bekwaamheid als een mobiel platform, is het moeilijk om niet onder de indruk te zijn. Uiteindelijk is het een kwestie van perspectief.

Nintendo Switch reviewNintendo Switch review

De flexibiliteit van de Switch wordt gemakkelijk gemaakt door de Joy-Cons. Deze schuiven op hun plaats aan weerzijde van het scherm met een verrassend bevredigende klik, in een flits verandert het scherm in een draagbare console met een scherp 6,2 inch LCD touchscherm dat 720p ondersteunt (het scherm glanst af en toe iets te veel, vooral als je buiten speelt, en wellicht had Nintendo beter voor een mat scherm kunnen kiezen). Dankzij de vele opties die in de controller ingebouwd zijn heeft Nintendo ontwikkelaars veel manieren gegeven om te experimenteren en de ervaringen te verbeteren die ze de komende jaren gaan maken.

Er is ook een behoorlijk indrukwekkende HD Rumble-optie, die genoeg te bieden heeft dat Nintendo besloten heeft om 1-2-Swith mini-games te maken om te laten zien hoe gevoelig deze is. De rechter Joy-Con heeft een infrarode bewegingscamera en amiibo-functionaliteit en beide bevatten gyro-sensoren. Bij het losse gebruik moet wel aangepast worden hoe men met de linker Joy-Con-controller speelt, maar het is niet moeilijk om daar aan te wennen.

Het vastklikken van de Joy-Cons aan de Grip verandert deze in een semi-normale controller' en dit werkt voor het grootste gedeelte, al zijn er soms enkele verbindingsproblemen met de linker Joy-Con (we hebben dit zelf bij Gamereactor ondervonden en elders ook gelezen). Het voelt licht in de hand en de vorm van de controller is een beetje onhandig, maar het werkt. Een andere optie is natuurlijk de Pro Controller, een echte upgrade die we vaak hebben gebruikt, maar wel een hoog prijskaartje kent.

De verschillende besturingsopties en de eenvoud van het ontwerp verzekeren dat je de console uit het standaard kan nemen en vrijwel meteen verder gaan waar je op het grote scherm bent gebleven, iets wat niet snel gaat vervelen. Als je eenmaal onderweg aan het gamen bent vindt er een kleine dip plaatst in de performance, maar dit lijkt vooral te komen door het energieverbruik. Je kunt ongeveer drie uur aan batterij gebruiken tijdens het spelen, alhoewel dat verschilt afhankelijk van de CPU-intensiteit van de game die je speelt, en hoe helder je het scherm hebt staan (door iets langer op de Home-knop te drukken is de helderheid aan te passen), maar onderweg gamen is een uitstekende handheld ervaring. The Legend of Zelda: Breath of the Wild had geen merkbare performance dip in de handheld-modus en zag er fantastisch uit op het kleine scherm (er is een discussie gaande tussen Gamereactor-redacteuren of de game er beter uitziet op een groot scherm op in handheld-modus). Wellicht is de ervaring zo goed doordat er een verborgen handicap is ingesteld bij het spelen op een groot scherm, waardoor beide versies dezelfde ervaring opleveren. Zelda loopt echter beter op de Switch in handheld-modus dan het ooit op de Wii U heeft gedaan.

De gebruikersinterface is scherp en duidelijk, ziet er netjes uit, en belangrijk is innovatief en responsief. We wachten nog op de Day One-update die ons toegang geeft tot de eShop, de News-sectie, sociale opties, enzovoorts, maar afgezien daarvan is alles wat we gezien hebben elegant uitgevoerd en voor het hele gezin makkelijk te bedienen (het is mogelijk om individuele accounts te maken voor jou en je kinderen, en daarnaast zijn er enkele handige leeftijdsrestricties-mogelijkheden. Er zijn echter ook enkele missende elementen en totdat Nintendo ons toegang geef tot streamservices en andere multimedia voelt de gebruikersinterface niet compleet.

Als je pauze neemt tijdens een game duurt het niet lang om je console weer 'wakker' te maken en weer verder te gaan. Een enkele druk op de A-knop en nogmaals drie tikken zorgt er voor dat je meteen weer terecht komt in de actie, waardoor het makkelijk is om tussen de verschillende Switch-mogelijkheden te wisselen. Tijdens het spelen van een game brengt de Home-knop je naar het scherm waarin je je recent gespeelde games ziet, met daaronder de verschillende menu's en shortcuts die logisch zijn geplaatst.

Minder logisch is dat er geen game bij de Switch is inbegrepen. Hoewel we Nintendo's uitleg begrijpen - ze willen de kosten zo laag mogelijk houden - voelt het als een groot gemis. 1-2-Switch, die zo erg verbonden is met de unieke hardware van de console, was een perfecte match geweest, maar ook zonder dat had Nintendo enkele klassieke games (al waren het er een of twee) op het interne geheugen van de console kunnen plaatsten. Zelfs een demo met vier of vijf mini-games van 1-2-Switch had beter geweest. Nintendo's klassieke games, verschijnen overigens later als tijdelijke titels via een abonnementservice vergelijkbaar met PS Plus en Xbox Live Gold. Hierover is nog weinig bekend, omdat de service pas later dit jaar verschijnt.

De meeste games bevinden zich ook nog in de toekomst. De launch line-up is weinig spectaculair. Als je het 60 uur durende avontuur dat The Legend of Zelda: Breath of the Wild is weghaalt, blijft er weinig over. We hebben enkele third-party games, enkele first-party exclusives, en een paar indies. De echte titels zoals Splatoon 2 en Super Mario Odyssey verschijnt pas later, en we wachten nog op nieuws over andere grote franchises van het bedrijf.

Nintendo Switch review

Als en wanneer deze games uitkomen kan de interne opslag wellicht nog een probleem vormen. De 32 GB is erg weinig, en met het geïnstalleerde besturingssysteem blijft er nog maar 25,9 GB over voor games. MicroSD geheugenkaarten die gebruikt kunnen worden op de console zijn niet heel duur, maar voegen toch extra kosten toe aan het pakket. Games verschijnen echter op cartridges, dus is het gebrek aan ruimte vanuit dat perspectief geen probleem, maar als je games download uit de eShop of dlc wilt hebben is dit iets om rekening mee te houden.

Om terug te komen op de hardware: er zijn enkele minpunten in het design als je goed kijkt. Zo kan het tablet niet opgeladen worden als deze met standaard is uitgeklapt. Zijn er ook geen USB-C kabels bijgevoegd, waardoor we verbonden konden worden met de hardware standaard. Het is een keuze die er voor zorgt dat je de achterkant moet openmaken zodat je de kabel kan verwijderen.

De software is echter wat uiteindelijk de toekomst van de Switch gaat bepalen, daar de hardware zelf briljant is. Het is zeker niet de meest krachtige console op de markt, maar verrassend genoeg, is dat dit keer niet zo belangrijk. De Switch biedt iets unieks, is het meest innovatieve en flexibele systeem dat er beschikbaar is. Het design is slim en we houden van het gemak waarmee er gewisseld kan worden tussen een console en een handheld. De veelzijdigheid toont Nintendo op zijn best: uniek, avontuurlijk en vol met innovatieve ideeën. Als het de third-party ondersteuning krijgt die het verdient is de toekomst glansrijk.

Nintendo Switch review