Overcooked 2

Overcooked 2

We zijn terug in de keuken voor meer chaotische co-op actie.

Overcooked was een verrassing toen de game in 2016 uitkwam. Het spel was ontwikkeld door twee personen en bood een grappige kooksimulatie vol met spanning en charme. De simpele besturing maakte het een perfecte co-op game. Het vervolg, Overcooked 2, breidt de content van het origineel uit en voegt een nieuwe multiplayermodus, nieuwe keukens en veel nieuwe recepten toe.

Er zijn weer eens problemen in de Onion Kingdom. Een leger aan gereanimeerde broden, genaamd 'the unbread', schopt stennis en alleen een stel professionele koks kan hun oneindige honger stillen. Samen met vrienden reis je door de vele keukens van het land om steeds beter te worden in het kokkerellen. Inderdaad, het verhaal is net zo logisch als in het origineel, maar daar draait de game dan ook niet om. In plaats daarvan biedt het spel geweldige co-op gameplay om samen op de bank van te genieten.

Overcooked 2 is in essentie vergelijkbaar met het origineel. In je eentje of met maximaal drie anderen moet je zo snel mogelijk een stapel bestellingen bereiden. Het begint nog simpel met enkele salades en soep, maar gaat al snel over naar pizza, hamburgers en sushi, waar allemaal meerdere ingrediënten voor nodig zijn. Het is vervolgens zaak om goed met elkaar te communiceren om er voor te zorgen dat iedereen zijn of haar eigen taak heeft en er zo snel mogelijk gewerkt wordt. Wanneer het chaotisch wordt, begint het plezier pas echt. Voordat je het weet schreeuw je naar je vrienden wanneer ze de gerechten in een verkeerde volgorde bereiden of wanneer ze de keuken zelfs in de fik laten vliegen.

Spelers kunnen deze keer ook met ingrediënten gooien om sneller te zijn. Veel van de nieuwe keukens maken gebruik van deze nieuwe mechaniek. Je gooit ingedriënten tussen drijvende vloten en heteluchtballonnen. Naast de typische ijs-, lava- en ruimtelevels uit het origineel heeft ontwikkelaar Ghost Town ook veel originele locaties toegevoegd. Zo kwamen we mysterieuze kastelen, lugubere mijnen en vliegende keukens tegen. Sommige keukens veranderen ook tijdens het spelen. De keuken die omhoog wordt gehouden door heteluchtballonnen stortte uiteindelijk in een vuurregen neer, waardoor de lay-out van de map veranderde.

Overcooked 2Overcooked 2

Er zitten ook verschillende soorten koks in de game en mensen die de game op Switch hebben gereserveerd ontvangen gratis extra DLC. Een aantal van onze favoriete nieuwe chefs zijn een schattige muis, een inktvis en een oud vrouwtje. Een optie om zelf je eigen chef vorm te geven had echter niet misstaan. Zeker wanneer je online speelt kom je vaak dezelfde koks tegen en een compleet eigen uiterlijk had de ervaring unieker gemaakt.

Overcooked 2 bevat diverse online multiplayermodi. Chefs stemmen van te voren op een keuken uit de verhaalmodus waarin het spel gespeeld kan worden - vergelijkbaar met het kiezen van een track in Mario Kart 8 - en er kan zowel een privé- als publieke wedstrijd gespeeld worden. Mocht je geen microfoon hebben, dan kun je met elkaar communiceren via een aantal emotes, die uitbeelden dat je medespeler iets moet wassen, klaarmaken, serveren of koken. De complete verhaalmodus kan ook in online co-op gespeeld worden, een prima toevoeging die we al in het origineel misten.

Overcooked 2 is er ook visueel vooruit op gegaan, al blijft de tekenfilmachtige top-down stijl intact. Keukens ogen nu veel gedetailleerder. Vroeg in het spel verbleven we in een kasteel, waar allerlei spookachtige schilderijen, rondslingerende boeken en zelfs een groep tovenaars te vinden waren. Ook de overkoepelende wereld waarin de verschillende levels gekozen worden is een stuk gedetailleerder. Het spel voelt gewoon completer dankzij de toename aan details.

Overcooked 2

Ondanks de diverse prima aanpassingen, zijn er ook een aantal veranderingen die minder in de smaak vallen. Chefs kunnen nu alleen in het hoofdmenu verwisseld worden. Ook is het niet meer mogelijk om een preview van een keuken te krijgen voordat je er aan begint. Het grootste probleem is echter dat Overcooked 2 vaak als een grote uitbreiding voelt dan een compleet nieuwe ervaring. De game voelt aan als het origineel met wat extra opties. Een aantal nieuwe modi, zoals een competitieve time attack, hadden hierbij geholpen.

Ondanks dat de game erg herkenbaar is voor spelers van het origineel, is een tweede rang met nog meer chaotische multiplayeractie meer dan welkom. De online multiplayer en gevarieerdere levels, gecombineerd met de vele details in de graphics, leveren een betere ervaring op die het buikje prima vult. Fans van het origineel zullen dit vervolg met veel plezier verorberen, maar mocht je niet verliefd zijn geworden op het origineel, dan gaat dit vervolg hier waarschijnlijk ook gen verandering in brengen.

Overcooked 2Overcooked 2
8 / 10
+