Puyo Puyo Tetris

Puyo Puyo Tetris

Twee van de beste puzzelgames vormen samen een fantastische puzzelgame.

Het is extreem kleurrijk, heeft ontstellende stemmetjes en ziet er uit alsof het regelrecht uit Sesamstraat is geplukt. Maar laat je niet voor de gek houden: Puyo Puyo is puur kwaad en heeft veel diepere en diverse gameplay dan de meeste andere puzzelgames. Het is ook uitermate geschikt voor lokale multiplayer en nu Sega heeft gekozen om dit te mixen met het uitstekende concept van Tetris is dit genoeg reden om de game grondig te bekijken.

Puyo Puyo Tetris

De combinatie is eigenlijk een vrij vreemde. Bij biijvoorbeeld een cross-over tussen Batman en Spider-Man heb je twee erg verschillende superhelden die op verschillende manieren vechten. Dit zorgt voor iets leuks en unieks, omdat beide uit hele andere werelden komen. In het geval van Puyo Puyo is het meer alsof je schaken met Mens erger je niet! combineert of Uno met poker.

Het zou eigenlijk niet moeten werken om Puyo Puyo te bouwen met al de Tetris-blokjes op het scherm - maar dat werkt dus wel. In Fusion-modus mengen de stukjes zoals ze horen zonder er bij te hoeven nadenken en kunnen Tetris-rijtjes gesaboteerd worden de gekleurde willekeurige Puyo-blobs die uit een totaal andere game afkomstig zijn. Om hiermee om te gaan kunnen Tetris-blokjes de blobs er onder platdrukken, maar daarmee tegelijkertijd ook punten wegspelen. Alleen als je met beide systemen tegelijk speelt, Puyos oppakt en Tetris-rijen maakt, kan je combinatiepunten verdienen en hoge highscores behalen.

Puyo Puyo Tetris

Voordat ik verder ga is het handig om uit te leggen wat Puyo Puyo precies is. De reeks is erg bekend in Japan, maar wist in het Westen nooit voet aan de grond te krijgen. Misschien herinneren enkelen van jullie Dr. Robotnik's Mean Bean Machine dat begin jaren '90 op de Sega Mega Drive verscheen. De game was Puyo Puyo overgoten met de wereld van Sonic. Sindsdien is het hier vrij stil geweest rond de reeks, ook al nam Sega zelf begin 2000 de ontwikkeling en rechten van de franchise over van Compile.

Ik maakte zelf voor het eerst kennis met Puyo Puyo toen ik de vierde game in de reeks, Puyo Puyon, importeerde voor de Dreamcast. Hetgene dat mij over de lijn trok was de mogelijkheid om lokaal met vier spelers te spelen en dat je iemand met superkrachten kon laten spelen die invloed hadden op het puzzelen. Die combinatie met het toffe design en soepel besturing, die te vergelijken is met Dr. Mario, is wat mij verslaafd maakte en sindsdien is het ook altijd een van mijn favoriete puzzeltitels gebleven.

Puyo Puyo Tetris

Tetris, de andere helft, behoeft geen introductie. Puyo Puyo Tetris echter introduceert, voor zo ver ik weet, voor het eerst een verhaal aan de game. Deze is knotsgek, wat je kan verwachten van een Japanse puzzelgame met schreeuwende personages. Het heeft weliswaar weinig nut, maar werkt wel. De hoofdrolspelers hebben nu immers een beweegreden om Puyo Puyo of Tetris (of een combinatie) te spelen en dat wordt voorafgaand een ieder potje op hilarische wijze getoond.

Als je de game alleen speelt is het daadwerkelijk verhaal nog een behoorlijke kluif. Zoals eerder gezegd komt dat niet zo zeer door het verhaal, maar meer doordat de daadwerkelijk game iedere ronde is ontworpen als een uitdaging inclusief highscores. Ik moest voor mezelf keer op keer proberen drie sterren (de hoogste ranking) halen in alle uitdagingen, terwijl het verhaal alleen me slechts vijf uur kostte. Na vijftien uur in de Story-modus heb ik nogsteeds niet alles met drie sterren gehaald. De pure Tetris-uitdagingen voelen relatief simpel voor spelers die met Alexey Pajitnov's briljante game zijn opgegroeid. Natuurlijk biedt het enige uitdaging, maar wanneer er Puyos bij komen kijken dan begint het hersengekraak pas echt, moet je anders gaan denken en worden de uitdagingen al snel pittig.

Puyo Puyo Tetris

Het doet wonderen voor de diversiteit en variatie. Er zijn twee totaal andere games waar je constant tussen wisselt en samen maken ze een derde game waar je volledig gefocust op moet zijn. Zoals ik hierboven beschreven heb, zou het niet moeten werken, maar dat is juist wat Puyo Puyo zo ongelofelijk geniaal maakt. Het werk beter dan ooit en is veel meer dan slechts een combinatie van twee goede puzzelgames en levert meer dan genoeg spelplezier op.

Afzonderlijk zijn Puyo Puyo en Tetris ook nog steeds twee uitstekende games. Op de Nintendo Switch is het fantastisch om met maximaal vier spelers deze twee klassiekers te spelen en het titl beide titels naar een hoger niveau. Multiplayer in Tetris is zeker niet iets nieuws, maar Puyo Puyo Tetris doet dit extreem goed. Het kenmerkende Japanse design zorgt er ook voor dat het een prachtig geheel vormt en samen groter zijn dan individueel.

Puyo Puyo Tetris

Tel daarbij de reeks aan vermakelijke gamemodi op die je nog meer variatie bieden, inclusief een uitstekende trainingsmodus, en je hebt te maken met een vrij compleet pakket. Puyo Puyo is beter dan de voorgaande releases en Tetris is ook beter dan de voorgaande releases. Of de puzzelgame je geld waard is, is een persoonlijk keuze, maar het is overduidelijk dat dit voor spelers is die een puzzelgame willen die uren en uren aan speelplezier biedt en plezier in de lokale multiplayer.

Twee van de beste puzzelgames vormen samen iets dat nog beter is. Dit is het soort game dat toont dat de Switch een waardevolle toevoeging is aan de huidige generatie spelcomputers. Het formaat is weliswaar hetzelfde, maar biedt toegang tot totaal andere ervaringen of je dit nou thuis, tijdens de pauze of onderweg in de trein speelt. Het blijft keer op keer een briljante ervaring.

8 / 10
+
Nieuwe gamemodi, lokale multiplayer, lange Story-modus, goede Trainingsmodus, heerlijke soundtrack, extreem hoge replaywaarde.