Reigns: Game of Thrones

Reigns: Game of Thrones

Reigns heeft een likje verf gekregen en brengt spelers naar Westeros.

Reigns was een fascinerende game, waarin spelers keuzes moeten maken, die enkele jaren geleden een specifieke doelgroep wist aan te spreken dankzij minimalistische gameplaymechanismen en een expressieve visuele stijl. Vrijwel iedere beslissing is binair, zonder nuance en dat maakt het verdraaid lastig. Iedere keuze heeft namelijk gevolgen. Je moet je keuze balanceren en zo lang mogelijk proberen te overleven.

Reigns werd opgevolgd door Reigns: Her Majesty en zoals de naam suggereert speel je daar als een koningin, maar nu is het tijd voor Reigns om aan de slag te gaan met Game of Thrones, Westeros en de Iron Throne. In het kort: Je speelt als Daenerys en moet meer van de hoofdpersonages vrijspelen om daarmee op de troon plaats te nemen en je doelen te behalen. Cersie, Jon Snow, Sansa, enzovoorts. Elk heeft 'perks' die je vrijspeelt en helpt bij met verschillende soorten gevaren. Daenerys kan een draak oproepen voor bepaalde dreigingen; Tyrion heeft er een handje van om geld te vinden, precies wanneer dat nodig is; en Jon Snow heeft de autoriteit om door te drukken, waar andere bezwaar maken. Alles helpt je om langer te overleven, maar uiteindelijk komt de Winter er aan ("Winter Is Coming"). Dus zelfs als je de kerk, de adel, het leger en de Iron Bank weet te overleven, is de kans groot dat de Night King je wel te pakken krijgt en anders misschien doen de 'Black Cloaks' dat wel.

Dezelfde kerngameplay uit Reigns is weer aanwezig. Je krijgt kaarten met twee opties, elk heeft gevolgen. Links. Links. Rechts. Rechts. Links. Rechts. Links. Dood. We hebben de vier facties die je moet balanceren hierboven genoemd - deze kun je macht geven of verwaarlozen, wat op interessante manieren kan leiden tot je ondergang. De game zelfs 29 verschillende eindes en als je deze allemaal wilt zien gaat dat je zeker wat tijd kosten. Van een bad in wildvuur tot doorkliefd te worden met veertig zwaarden, er zijn veel manieren om dood te gaan. En dat moet natuurlijk ook, het is immers Game of Thrones.

Reigns: Game of ThronesReigns: Game of Thrones

De fictie leent zich perfect voor dit concept met een groot verschil. Als je doodgaat resulteert dat niet in een troonopvolger, waarna de game doorgaat, maar begin je weer opnieuw. De titel zit vol met referenties naar de tv-serie en als je nog niet bij loopt, dan is het aan te bevelen de game nog niet spelen. Al heb je natuurlijk nog genoeg tijd om alles in te halen (het nieuwe seizoen laat wel heel lang op zich wachten).

Het feit dat de game gebruik maakt van de meer recente gebeurtenissen uit de tv-serie betekent niet dat je geen volledig andere paden kunt verkennen dat de personages in het echte verhaal doen. Hier kun je proberen Cersei voor het misdaden te laten boeten en haar executeren als je dat wilt en zijn er ook nieuwe bondgenoten te krijgen. Als je echter als Cersei speelt zijn de opties om aardig te zijn tegen Tyrion behoorlijk beperkt. Het is zo ook lastig om de kerk de voorkeur te geven als Jon Snow (die immers meer heeft de danken aan de Red God dan de Seven Gods) en de verschillende 'huizen' te helpen die verantwoordelijk zijn voor de moord van een van je familieleden.

Naast de standaard keuzes van links en rechts zijn er ook gebeurtenissen die een soort minimissies vormen. Deze gebruiken weliswaar hetzelfde systeem, maar laten je Winterfell intrekken of informatie verzamelen uit een herberg waarin je op de vuist kunt gaan. Er zijn ook kleine raadsvergaderingen waarbij je opties krijgt om je te focussen op diplomatiek (praten met de vijand, wat meestal tot niets leidt); projecten (herbouw je de Sept of Baelor?) en geheimen (of Varys hier nou wel of niet achter zit, dit zorgt voor enkele interessante keuzes).

Het schrijfwerk en visuele ontwerp is grotendeels fantastisch en perfect in overeenstemming met het origineel, zelfs al zijn sommige antwoorden wat vaag (soms is het niet helemaal duidelijk waarmee je wel of niet instemt). Het is een leerproces en door de experimenteren leer je welke effecten de verschillende kaarten teweegbrengen en gaandeweg wordt het daardoor ook makkelijker om te overleven. Er zit dan ook een licht 'trial-and-error'-element in, maar de kaarten verschijnen nooit in precies dezelfde volgorde en daardoor is geen enkele speelsessie hetzelfde.

Er zijn tijdens het spelen van Reigns: Game of Thrones twee echte hoofddoelen. Zolang mogelijk overleven met één personage (wat lastig is in Westeros) en de voorwaarden behalen om een nieuw personage vrij te spelen om op de Iron Throne te zitten. Oh, en als je een beetje van de lugubere kant bent, loont het ook om te ontdekken hoe elk personage dood kan gaan. Door een update voor de game tijdens onze reviewproces moesten we helemaal opnieuw beginnen, maar dit gaf ons wel de mogelijkheid om te zien dat de volgorde waarop je personages vrijspeelt niet vaststaat (zelf al lijkt het alsof je Tyrian altijd na Daenerys vrijspeelt).

We hebben behoorlijk genoten van de game en hoewel dat grotendeels is te danken aan een eenvoudige likje verf voor Reigns, is het een ervaring die aan te bevelen valt als je van een vergelijkbare ervaring houdt. Het is leent zich ook uitstekend als mobiele game, aangezien iedere speelsessie relatief snel voorbij gaat.

Reigns: Game of ThronesReigns: Game of ThronesReigns: Game of ThronesReigns: Game of Thrones
8 / 10
+