FIFA 18

FIFA 18 - Nintendo Switch

Vijf jaar na het laatste balcontact is FIFA terug op een console van Nintendo, maar is deze versie van hetzelfde niveau als de andere versies?

2012 was, met de release van FIFA 13 op de Wii U, het laatste jaar dat een FIFA-game op een Nintendo thuisconsole verscheen. Toentertijd kreeg EA Sports veel kritiek voor het afleveren van een game die geen FIFA 13 was, maar eigenlijk FIFA 12 met enkele minimale updates. Sindsdien heeft de reeks afstand genomen van de Wii U. De situatie is echter anders op de Nintendo Switch en EA Sports heeft besloten op zijn support te tonen in het debuutjaar van de console. En nog beter, in tegenstelling tot FIFA 13 op de Wii U is FIFA 18 verre van een teleurstelling.

FIFA 18 op de Nintendo Switch is een behoorlijk goede voetbalgame, maar je moet er rekening mee houden dat het niet dezelfde ervaring biedt als de pc-, PlayStation 4- en Xbox-versies. Waar die versies door de Frostbite-engine worden aangedreven, draait de Switch-versie op een geoptimaliseerde versie van de voorgaande engine en daardoor verliest het enkele opties. De meest overduidelijke is The Journey, de verhalende modus waarmee je de carrière van Alex Hunter volgt, deze ontbreekt in de Switch-versie.

Zodoende zijn ook alle andere elementen die bekrachtigd worden door de Frostbite-engine afwezig. De nieuwe filmische vieringen en de onderhandelingsscènes in de Career-modus zijn de meest significante afwezigen, maar zelfs in de algehele presentatie is de Switch-versie inferieur. De sfeer in de stadions is veel saaier, grafisch zijn er schelle verschillen in de belichting, focus en resolutie, en sommige details zijn weggelaten, zoals de echte gezichten van Premier League-coaches.

Hoe zit het met de gamemodi? FIFA 18 op de Nintendo Switch bevat de twee meest populaire modi van FIFA: Career en Ultimate Team. Career-modus is vergelijkbaar met de versie uit FIFA 17: het bevat scouts, pre-seizoenstoernooien, de mogelijkheid om tegelijkertijd een clubteam als een nationaal team te coachen, en een trainingssysteem waardoor spelers kunnen verbeteren. Alle nieuwe mogelijkheden van FIFA 18's Career-modus zijn afwezig, zoals de release clausules, maar de speelervaring is in de kern hetzelfde. Het laat je een carrière spelen als coach of voetbalspeler en door de seizoenen naar de overwinning werken, zoals we verwachten.

De FIFA Ultimate Team-modus is in principe de FIFA 17-versie met de interface van FIFA 18. Alles zit er in, met de uitzondering van Squad Battles. De rest, zoals de markt en de veilingen; de online en offline seizoenen; FUT Draft; en zelfs de uitdagingen om een squad te bouwen zijn aanwezig. Veel belangrijker: we hebben online meerdere wedstrijden gespeeld en deze verliepen allemaal uiterst soepel, zonder enige lag-problemen. Je hebt ook toegang tot andere modi, zoals Skill Games (inclusief de nieuwe), toernooien voor mannen en vrouwen, verschillende online modi, en de optie om vriendschappelijke wedstrijden te spelen in het licht van de huidige situatie van je gekozen club.

Een van de nieuwigheden van deze Switch-versie is de optie om de game met een enkele Joy-Con te besturen. Dit geeft je de mogelijkheid om tegen vrienden te spelen door een controller door tweeën te delen, alhoewel dit wel implementeert dat enkele vaardigheden verloren gaan door het spelen met minder knoppen. Idealiter heeft elke speler zijn eigen paar Joy-Cons of een Pro Controller, maar als dat niet mogelijk is, is dit een fatsoenlijk alternatief.

Echter... een belangrijke opmerking: FIFA 18 op de Nintendo Switch heeft niet de mogelijkheid om tegen je vrienden online te spelen. Er is simpelweg geen optie voor. Alle online games vinden plaats via standaard 'matchmaking', een gemis.

FIFA 18 op de Nintendo Switch heeft niet dezelfde krankzinnige productiewaarde die je kunt vinden in de hoofdversie, maar het heeft meer dan genoeg om je meerdere uren, offline en online, te vermaken.

Als we naar de gameplay kijken dan vind je een gemixte ervaring. Veel van de nieuwe opties uit de hoofdversie zitten er in, zoals het mechanisme voor voortzetten, het nemen van een aftrap met één speler en de nieuwe 'skill moves'. Het biedt verfijnde gameplay die altijd vloeiend is en perfect te spelen met de Joy-Cons. Sommige details zijn niet mee genomen, zoals de snelle wissels, maar het leeuwendeel van de gameplay van FIFA 18 is behouden in de Switch-versie.

Het grootste verschil is te vinden in de kunstmatige intelligentie. Dit systeem is duidelijk uit een vorige FIFA geplukt, mogelijk FIFA 15 of 16. Het biedt een meedogenloze kunstmatige intelligentie op hogere moeilijkheidsniveaus, meer dan we denken dat nodig is. Met andere woorden: FIFA 18's kunstmatige besturing op de Nintendo Switch kan veel moeilijker en frustrerend zijn dan het is in de hoofdversie; het anticipeert soms de tackles en passes van de speler alsof het de toekomst kan voorspellen.

Zoals verwacht is de Nintendo Switch-versie van FIFA 18 minder dan de pc-, PS4- en Xbox One-versies. Echter is het nog steeds een geweldige ervaring en degelijke voetbalgame. Het bevat de meest populaire modi, kwalitatief goede graphics, lijkt online goed te werken en de gameplay is een feestje (ook al kan de kunstmatige intelligentie frustrerend zijn). We hebben er alle vertrouwen in dat FIFA 19 op de Switch nog beter kan zijn dan deze versie. Nu tekent het een fantastische terugkeer van FIFA op een hoofdconsole van Nintendo, met de heerlijke toegevoegde waarde van de draagbaarheid van de Switch. Als je een voetbalfan bent en geen voetbalgame op een ander platform speelt is FIFA 18 op de Switch een must.

FIFA 18
FIFA 18FIFA 18FIFA 18FIFA 18
FIFA 18FIFA 18FIFA 18