Detective Pikachu

Detective Pikachu

Pikachu heeft eindelijk meer te melden dan pika-pika...

Afgezien van een handjevol re-releases kampt de Pokémon-reeks de afgelopen jaren met een bepaalde droogte wat betreft spin-offtitels, maar Detective Pikachu maakt een einde aan deze onfortuinlijke trend en laat je samen met de elektrische muis mysteries oplossen in Professor Layton-stijl. De detectivegameplay lijkt ver verwijderd van Pokémon's turn-based rpg-wortelen, maar we waarderen de charme van de titel en een goed gevoel voor humor helpt deze overstap te versoepelen.

Je speelt als Tim Goodman, de zoon van de voortreffelijke detective Harry Goodman, die is verdwenen na een verdacht ongeval. Het duurt niet lang voordat we met zijn pokémonhandlanger Pikachu, die nu kan praten en voorliefde heeft voor koffie en oude jazzplaten, worden herenigd. In negen detectivezaken moeten jij en Pikachu in Detective Pikachu hints verzamelen over de verblijfplaats van je vader en de zaak waar hij aan werkte oplossen. Wij waren dol op Pikachu's sarcastische vernuft en hoe het verhaal een veel duistere toon bevat dan we ooit in andere Pokémon-games hebben gezien.

De detectivezaken in Detective Pikachu beginnen eenvoudig, maar groeien gestaag in complexiteit en voegen steeds meer stukken toe aan de puzzel. Tijdens de negen beschikbare zaken verzamel je getuigenisverklaringen en speur je naar hints door het praten met mensen, pokémon en het afzoeken van de omgeving. Om een zaak op te lossen open je het dossier en gebruik je je stylus om al het bewijsmateriaal samen te voegen die je verdenkingen bevestigen. Als je vastzit (of niet goed hebt opgelet) kun je zelfs een knipperend lampje onderin het scherm aanklikken om je 'inspiratie' te geven. Dit helpt je om verder te komen, maar werkt alleen als je het juiste bewijsmateriaal hebt verzameld.

Detective Pikachu
Detective PikachuDetective PikachuDetective Pikachu

Het tweede scherm van de 3DS speelt een belangrijke rol en wordt gebruikt om dossiernotities, hints en informatie over alle pokémon die je tegenkomt te tonen. Het is een handig middel om tijdens een onderzoek te gebruiken, doordat je begint te zien hoe alle bewijsstukken samen komen. Je kunt ook het icoontje van Pikachu aantikken als deze knippert om een kort en vaak komisch tussenfimpje te zien (deze kunnen ook via het hoofdmenu afgespeeld worden). Pikachu springt tevoorschijn en steekt zijn tong uit, geeft willekeurige detectivetips en irriteert de andere pokémon om hem heen - korte momenten die wij hilarisch vonden. Daardoor hielden we altijd een oog op de onderkant van het scherm van onze 3DS om te zien wat voor streken Pikachu in petto had.

Naast je detectivewerk zijn er ook Quick Time Events waar je de A-knop op het juiste moment moet indrukken of er herhaaldelijk op tikken. Dit trucje wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt bij het redden van Pikachu als deze uit en pokémonnest valt en als je langs een zwerm Stunfisk loopt. We hadden echter weinig last van de gevolgen hiervan en we hadden graag gezien dat er meer interactieve elementen, zoals mini-games, waren. Dat gezegd hebbende: je krijgt wel een andere uitkomst als je een Quick Time Event niet haalt en Pikachu Tim zien uitkafferen omdat hij hem niet weet te beschermen is altijd vermakelijk.

We waren onder de indruk van hoe geweldig Detective Pikachu er uitziet op de (nu zeven jaar oude) 3DS en de visuele stijl deed ons erg denken aan Pokémon Colosseum op de GameCube. We kijken er naar uit wat Pokémon als volgt klaar heeft liggen in deze stijl en er was enorm veel variatie in te vinden, van oude favorieten als Lapras en Gengar tot nieuwere gezicht als Litten en Rotom. Hoe dol we ook op de graphics waren, de soundtrack stelde echter enigszins teleur met repetitieve en vergeetbare melodieën. Deze veranderen ook nauwelijks tijdens de verschillende scènes, waardoor het na een tijdje begint te vervelen.

Detective PikachuDetective Pikachu

Ons grootste minpunt in Detective Pikachu is wellicht dat het eindigt met veel onbeantwoorde vragen. Dit is waarschijnlijk expres gedaan, om ruimte te bieden voor een vervolg of de aankomende live-actionfilm, maar dit liet ons enigszins teleurgesteld achter na ongeveer 12 uur in het verhaal gestopt te hebben. Een ander probleem is dat het plot je vaak laat terugkeren naar dezelfde plekken en het langdradig voelde om de niet speelbare personages dezelfde vragen te stellen. Dit in combinatie met het gemis aan voice-acting tijdens deze ontmoetingen en de relatief lineaire levelstructuur zorgt voor de nodige saai momenten.

Detective Pikachu brengt de Pokémon-franchise naar vreemde nieuwe plekken en is een pakkende afleiding die zowel nieuwe als oude fans kan bekoren. We hebben enorm genoten van Pikachu's personage en de gameplaystijl, die leent van Ace Attorney en Professor Layton, past verrassend goed bij het Pokémon-universum. Aan het einde missen we echter het beantwoorden van enkele belangrijke vragen en werd de game soms wat te repetitief, maar dat neemt niet weg dat we onder de indruk waren van dit vreemde uitstapje.

7 / 10
+
Het detectivegenre past prima bij Pokémon; de humor is geweldig; verhaal wist ons te grijpen.