God of War

God of War

Kratos heeft zichzelf herontdekt in een van de beste actieadventuregames van de afgelopen jaren.

Kratos is veranderd en met hem God of War. Dit is de eerste game in de saga die vanaf de grond af aan is gemaakt voor de PlayStation 4 en het verschijnt vijf jaar na God of War: Ascension. Achter het ligt een nalatenschap van zeven games (twee op de PlayStation 2, twee op de PlayStation Portable, twee op de PlayStation 3 en een op de mobiel) die altijd dezelfde formule hebben gevolgd - Griekse mythologie, vaste camerahoeken en snelle actievolle gevechten met combo's. Een gigantische saga, vol met epische momenten, de nodige erotiek en veel geweld. Allemaal in een verhaal over een man, een god, die zint op wraak op zijn tegenhangers op Olympus.

Deze nieuwe God of War tekent een drastische stap van dit erfgoed af, op alle gebieden, de hoofdpersoon daargelaten. Je speelt wederom als Kratos, zoon van Zeus en voormalig oorlogsgod, maar nu in het rijk Midgaard. De actie speelt zich vele jaren later af na de tragische gebeurtenissen van God of War III en in die periode heeft Kratos een familie gesticht. De game begint kort na de dood van Kratos' nieuwe vrouw, waardoor hij de volledige verantwoording krijgt over zijn zoon Atreus. Vader en zoon trekken uit op een reis om haar laatste wens te vervullen: het verspreiden van haar as op de top van de hoogste berg. Dat is het belangrijkste uitgangspunt van de game. Het is geen wraakverhaal en het is geen verhaal over het redden van de wereld. Het is voor beide een erg intieme en persoonlijke reis.

Tijdens deze lange en zware reis ontmoet je andere personages, herontdek je een beetje van Kratos' verleden en ontwikkel je bovenal de vader-zoonrelatie tussen Kratos en Atreus. Dat is het voornaamste aandachtspunt van dit verhaal. Het is het avontuur van een vader en zoon die, na vele uren spelen, zichzelf op verrassende wijzen ontdekken. Het is niet zo emotioneel of diepzinnig zoals bijvoorbeeld The Last of Us, maar het is meeslepend en een reis die het beleven waard is.

Kratos is niet meer de woedende god uit God of War III, volledige verblind door woede zonder medeleven voor mensenlevens. Kratos leek soms zelfs bijna een schurk in God of War III. In deze nieuwe game is Kratos rustiger en meer bedachtzaam, maar verwacht geen verandering van 180 graden. Hij blijft extreem onvriendelijk, onbeleefd en agressief, en als hij iemand helpt is dat voor zijn eigen gemak of per ongeluk. Atreus balanceert deze houding. Hij is jong, enthousiast over het avontuur en over het ontmoeten van andere personen. Hij is haast naïef en wenst ook behulpzaam te zijn zonder te overwegen wat hij er zelf aan heeft. Het is een combinatie die het hele avontuur erg goed werkt.

God of War
God of WarGod of War

Hoe zit het dan met de goden? De nieuwe God of War is gebaseerd op Noorse mythologie met onder andere Thor, Odin, Loki, Freya en Baldur. Krijg je goden te zien in de game? Ja, natuurlijk, maar houd er rekening mee dat dit een nieuw begin is. Verwacht niet om Asgard binnen te stampen en alle Noorse goden in elkaar te meppen - dit is geen God of War III. Naast de goden zijn er vele andere elementen uit de Noorse mythologie in de game te vinden. De Bifröst (de regenboogbrug), Walkuren, Elven, de Midgaardslang en natuurlijk de draugen - vikingzombies. Er liggen veel referenties, veel verassingen en enorm veel content op je te wachten.

Je bezoekt meerdere locaties in het avontuur, maar God of War is geen openwereldgame. Het is een lineair avontuur, ook al heeft het geen laadschermen. Het pad dat je volgt is vrij rechttoe rechtaan, maar de game zit vol met verborgen gebieden en geheimen. Er zijn tientallen 'collectibles', kisten en verschillende uitdagingen om te overwinnen - inclusief een paar van de meest uitdagende gevechten in de game. Daarbovenop zijn er ook puzzels, vallen, schatkaarten en secundaire missies (hier gunsten genoemd), plus geheime minikerkers. God of War is een gigantische game, waarschijnlijk langer dan de originele trilogie samen, alhoewel de wereld zelf vrij lineair is. Het enige opengebied is een enorm meer, dat je kunt verkennen met een boot en toegang biedt naar kleinere eilanden, schipbreuken, verwoeste steden en een paar tempels.

God of WarGod of WarGod of WarGod of War

God of War bevat ook enkele Metroidvania-elementen en je laat terugkeren naar eerder bezochte plekken. Door het vrijspelen van nieuwe vaardigheden krijg je toegang tot gebieden of voorwerpen waar je eerder niet bij kon. Uiteindelijk krijg je de beschikking over een reissysteem waarmee je direct tussen locaties kan reizen. Deze is echter pas volledig bruikbaar in de latere gedeeltes van de game.

Dit nieuwe hoofdstuk op de PlayStation 4 kenmerkt een verandering in de verhaalvertelling, gamestructuur, thematiek en in het bijzonder de gameplay. Waar de voorgaande games gejaagd en op combo's gebaseerd waren, is de nieuwe God of War veel persoonlijker, langzamer en tactischer. In plaats van een camera met vaste hoeken is er een nieuwe bestuurbare camera vlak achter de schouder van Kratos en in plaats van de veelzijdige messen uit voorgaande games, draag je nu een krachtige bijl. Deze bijl, Leviathan, is magisch en doordrongen met de kracht van ijs. Kratos kan deze ook ieder moment vanaf elke plek oproepen door driehoekje in te drukken. Dit betekent dat je deze op een vijand kan afgooien en snel weer terug kunt roepen, waardoor het zowel een wapen is voor korte als lange afstanden.

God of WarGod of WarGod of War

Doordat de bijl over deze twee kwaliteiten beschikt biedt het vaak meerdere tactische opties. Je kunt bijvoorbeeld de bijl naar een vijand gooien en deze daar laten, waardoor het doelwit enkele seconden bevriest. Naast de bijl kan Kratos ook zijn vuisten en een schild gebruiken, samen met de pijl-en-boog van zijn zoon. Atreus versuft vijanden, beschiet doelwitten en, naarmate hij zich ontwikkelt, voert hij andere handige acties uit. Tijdens gevechten kan hij ook niet beschikbaar zijn als hij door een vijand wordt vastgepakt of als hij te veel schade oploopt. Hij gaat echter nooit dood en is nimmer een last.

Deze vaardigheden kunnen met ervaringspunten worden verbeterd; de lange en korte aanvallen van de bijl, de vuisten, het schild en zelfs Atreus. Er zijn voor elk enkele nieuwe bewegingen om vrij te spelen en ook de effectiviteit is te verbeteren. Een ander element om mee rekening te houden tijdens gevechten is de mogelijkheid om vijanden te versuffen. Als je de pijlen van Atreus en de vuisten en het schild van Kratos gebruikt verschijnt er een balkje bij tegenstanders (die je gevuld moet houden door te blijven aanvallen). Als dit balkje volloopt kun je een gewelddadige laatste aanval uitvoeren die de vijand vernietigt, zelfs als deze nog leven over heeft. Iets om zeker in overweging te nemen tijdens een gevecht.

Wat de besturing betreft: je blokkeert met het schild (doe dit op het juiste moment voor een tegenaanval), gebruikt snelle en sterke aanvallen, gooit en roept je bijl terug en vraagt Atreus om hulp. Je kunt ook Kratos' woede activeren (waardoor je vrijwel onkwetsbaar wordt en enorm veel schade doet), in iedere richting ontwijken en drie geselecteerde speciale vaardigheden gebruiken. De bijl heeft twee plekjes voor een rune en elk van deze (plus een talisman) geeft toegang tot een andere kracht. Je kunt een wervelwind of ijs gebruiken, een schokgolf afvuren, de tijd vertragen en nog meer. Atreus kan ook specifieke runen aan zijn boog toewijzen waardoor hij bijvoorbeeld magische wolven kan oproepen.

God of War
God of WarGod of War

Dit biedt de speler allemaal tactische variatie om te verkennen en dit is om meerdere redenen een fantastisch gevechtssysteem. Om te beginnen is het enorm bevredigend. Alle acties dragen een buitengewoon gewicht met zich mee, te danken aan een mix van de reacties van vijanden, de razende animaties, onberispelijke respons van de besturing en uitstekende geluidseffecten. Het oproepen van je bijl, daarmee een vijand voor je laten verstijven en vervolgens zijn hoofd er afhakken met een opgeladen aanval is iets dat nooit gaat vervelen. Het een hoogwaardig gevechtssysteem dat de speler ruimte geeft om verschillende mogelijkheden te verkennen.

Kratos heeft bovendien verschillende eigenschappen: leven, verdediging, kracht, geluk, runekracht en 'cooldown' (hoe lang je vaardigheden moeten opladen). De game heeft echter geen typisch levelsysteem gebaseerd op ervaringspunten. In plaats daarvan wordt de waarde van deze eigenschappen bepaald door de uitrusting die je draagt, terwijl het level van Kratos weer wordt bepaald door de waarde van deze eigenschappen. Je kunt bepantsering voor je borst, polsen en middel dragen, evenals magische runen, talismannen en handgrepen voor je bijl toepassen. De kwaliteit van deze voorwerpen verschillen van gewoon tot episch en elk kan meerdere keren sterker worden gemaakt. Het is komt echter niet alleen maar neer op het vinden van 'betere' varianten, het draait ook om het vinden van je speelstijl. Een speler kan zich bijvoorbeeld richten op kracht en verdediging om sterk te zijn in gevechten van dichtbij, terwijl een andere speler zich wellicht meer recht op het ontwikkelen van runenkracht en cooldown om vaker meer krachtige vaardigheden te gebruiken. Natuurlijk kun je ook kiezen voor balans. Het is niet alsof je een krijger, tovenaar of dief speelt - het is geen rpg - maar in dit specifieke gevechtssysteem heb je de vrijheid om het nodige aan te passen.

Al deze systemen werken goed samen en bieden vaak een erg bevredigende ervaring op ieder niveau. Verken de omgeving om hulpmiddelen te vinden, verbeter je uitrusting, stel dit nauwkeurig af om een gespecialiseerde speelstijl te maken en probeer dit vervolgens uit in de intense gevechten. Het is een fantastische gameplaycyclus, alhoewel sommige spelers misschien zullen jammeren over het gemis van een goed aanbod lange afstandswapens. Er is echter nog één wapen, die je na vele uren aan gameplay bemachtigt en deze heeft zijn eigen 'skill tree', runen en upgrades. Wat dit is? Daar moet je zelf achter komen tijdens het spelen... het is echter iets magnifieks (alhoewel de bijl nog steeds enorm effectief blijft als je daar mee wilt spelen).

God of War
God of WarGod of WarGod of War

Er zijn veel verschillen ten opzichte van de voorgaande games, maar een van de meest beruchte is het ontbreken van de mogelijkheid om te springen. Kratos kan wel springen, maar alleen op specifieke momenten. Je kunt bijvoorbeeld niet tijdens het vechten springen en er zijn geen platformgedeeltes zoals in de eerdere titels. Het is ook een beperkte game wat betreft beweging, dankzij veel onzichtbare muren. Je kunt bijvoorbeeld niet van een klif vallen of ergens naar beneden klimmen, tenzij de game dat toelaat. Dit stoorde ons totaal niet, maar we begrijpen dat sommige fans wellicht teleurgesteld zijn door deze restricties.

Vechten en verkennen vormt het leeuwendeel van God of War, maar er zijn ook kleinere puzzels en vallen om te overwinnen. Sommige zijn vindingrijk en interessant, maar ze zijn niet erg lastig of uitdagend. Nee, de echte uitdaging van God of War is te vinden in de gevechten. De variatie aan vijanden in de game is indrukwekkend. Allemaal voortreffelijk ontworpen en met een specifiek gedrag, van ijsmonsters die immuun zijn voor je bijl tot vliegende ogen die Kratos verblinden en zelfs heksen die alleen met de pijlen van Atreus tot stilstand kunnen worden gebracht. Je kunt niet alle gevechten op dezelfde manier benaderen en dat maakte ons enorm blij. Er zijn ook eindbazen die voor de nodige memorabele gevechten zorgen, ook al zijn deze niet zo groots als in God of War III (een game waarvan de eindbaasgevechten ongeëvenaard zijn). Er zijn daarnaast andere optionele gevechten tegen krachtige vijanden, die zeker een waardige uitdaging bieden voor de meest moedige spelers.

God of WarGod of WarGod of War

God of War is ook technisch een geweldige prestatie. Het is prachtig, zowel vanuit een artistiek als technisch standpunt, maar veel indrukwekkender is het feit dat je van het begin tot het eind in één doorlopende shot speelt. Daarmee bedoelen we dat de camera nooit wordt afgekapt. Er wordt niet geknipt als de personages gaan slapen, het verleden herinneren of een gebeurtenis op een andere plek wordt getoond. De camera is altijd gericht op Kratos of Atreus en het voelt soms alsof de game van het begin tot het einde in één stuk is opgenomen. Het is indrukwekkend en een designelement dat Santa Monica Studio zeker de nodige kopzorgen moet hebben bezorgd, maar het is ze wel gelukt. Zelfs 'fast-travelen' wordt middels een parallel rijk gedaan, waarbij de 'map' wordt geladen zonder terug te grijpen naar laadschermen. Het enige moment waarop de camera wordt afgeknipt is als de speler doodgaat of bij het verkennen van het menu. We moeten daarbij ook nog de indrukwekkende geluidseffecten, geweldige acteerwerk en epische soundtrack benoemen.

God of War is fenomenale game. Het feit dat we zelfs na meer dan 40 uur gespeeld te hebben nog steeds meer willen en we er naar uitkijken om het avontuur op een nieuwe moeilijkheidsgraad te spelen (we speelden al op Hard), zegt genoeg over hoezeer we dit avontuur waarderen. Het is een voortreffelijke game die verkenning beloont en die een van de meest bevredigende gevechtssystemen bevat waarmee we in lange tijd hebben gespeeld. Als je geen fan van God of War bent, ben je jezelf toch verplicht om deze nieuwe aanpak uit te proberen, want de kans is groot dat je na het spelen van deze game dat wel bent.

10 Gamereactor Netherlands
10 / 10
+