Sega Heroes

Sega Heroes

Drie op een rij met een uitgebreid aanbod van Sega-helden uit enkele van hun grootste franchises.

Als we naar de rijke geschiedenis van Sega kijken en diens verleden als consolefabrikant en talloze klassieke franchise is het ietwat onbegrijpelijk dat ze hier niet meer op ingespeeld hebben, afgezien van enkele kartgames en een tennisgame. Oh, en natuurlijk af en toe een retroverzameling (waarin natuurlijk ook het Mega Drive-tijdperk wordt erkent).

We gingen ook met meer dan een gemiddelde belangstelling aan de slag met Sega Heroes, een actie-rpg en puzzelvechtgame met personages uit een tal van gevierde Sega-franchises. Voor een Sega-fan, van zeker drie decennia, is het een behoorlijke traktatie om een game te beginnen met het onwaarschijnlijk duo van Ax Battler (Golden Axe) en Amy Rose (Sonic's vriendin). Het is vrij eigenaar, maar blijkbaar kloont een schurk vrienden en vijanden uit verschillende Sega-franchises. Titels als Sonic the Hedgehog, Golden Axe, Shinobi, Phantasy Star, Jet Set Radio, Streets of Rage en Super Monkey Ball zitten allemaal vanaf de release in de game.

En de helden variëren van welbekende persoonlijkheden zoals Sonic en AiAi tot meer vergeten gamefiguren zoals Lassic (de originele Phantasy Star), Big the Cat (Sonic) en Gillius Thunderhead (Golden Axe). Er is natuurlijk genoeg ruimte om het aanbod uit te breiden en we zouden graag Crazy Taxi-bestuurders, Shenmue- en Yakuza-personages als volgt zien. Je kunt personages vrijspelen door scherven te verzamelen (deze worden ook gebruikt om je personages te upgraden) en deze verschillende in niveau en zeldzaamheid. Uiteindelijk is dit een 'deck building'-game en een waarin je zoveel personages als mogelijk wilt verzamelen.

Sega HeroesSega Heroes

De gameplay is relatief eenvoudig. Het is een vrij standaard Match 3 (drie op een rij) puzzelopzet waarin je vijf kleuren hebt om met elkaar te verbinden. Vier daarvan corresponderen met de vier personages die je hebt gekozen en lanceert hun aanvallen. De vijfde (paars) vult een algehele 'damage multiplier'. Door vier of vijf (of meer) blokjes van dezelfde kleur te combineren maak je speciale blokjes. Het is altijd een risico-batenanalyse om te proberen grote combo's te maken of nog grotere combo's op te zetten voor je multiplier.

De personaegs hebben erg gevarieerde aanvallen en vaardigheden. Elk heeft een Special die zich oplaadt als je blokjes verwijdert en er is een vaardigheid om een klein sterrenblokje te weg te halen (gemaakt door het verwijderen van vier blokjes) en een van de grote ster (vijf blokjes of meer). Sommige personages kunnen zichzelf of anderen genezen en Phantasy Star's Rolf gebruikt Megid, een technologie uit de franchise die je teamleden berooft van wat leven om vijanden behoorlijk wat schade te doen. Het is ook mogelijk om immuun te worden of een 'taunt' in te schakelen. Alle vijanden die je treft hebben vergelijkbare vaardigheden.

Iedere 'stage' duurt tussen een en zes rondes, in het laatste geval wordt het ook belangrijk om je volledige paarse balk vroeg te vullen. Als een van je personages wordt verslagen kan deze weer tot leven worden gebracht door de blokjes van diens kleur te vullen totdat die balk gevuld is. Soms is het daardoor een race tegen de klok om je laatste personage in leven te houden.

Sega HeroesSega HeroesSega Heroes

Sega Heroes bevat een reeks een valuta en kunstmatige frictie. Er zijn muntjes (hoofdzakelijk gebruikt voor het upgraden van personages), diamanten (om alles sneller te doen; content vrij te spelen in de winkel), scherven (personages vrijspelen) en energie (zodat je niet eindeloos kunt 'grinden'). Dan zijn er reageermiddeltjes om de vaardigheden van je personages te upgraden. Het is wat je verwacht van een free-to-play titel en het kost eventjes om onder de knie te krijgen, maar daarna is het goed te doen. We moeten ook opmerken dat er speciale Event-stages (veel per dag) zijn die geen energie kosten om te spelen en je energie zich aanvult als je 'levelt'. Dus je kunt veel spelen zonder je portemonnee te hoeven trekken. Je krijgt ook genoeg diamanten door te spelen, maar de game is wel zo ontworpen dat je aan het begin een klein beetje echt geld moet uitgeven om ieder te kunnen spelen, omdat er geen andere manier is om anders de benodigde personages voor een event vrij te spelen. Het is waarschijnlijk ook de manier waarop nieuwe personages worden toegevoegd, dus je doet er verstandig aan om enkele diamanten op te sparen als je deze gratis wilt bemachtigen.

Er is ook een soort multiplayer en een Ranking Ladder om te bestijgen. Dit is geen real-time multiplayer, maar spelers nemen tegen elkaar op in asynchronische gevechten. Interessant hierbij is dat je speelt tegen een computer die gebruikt maakt van de personages van een echte spelers, zowel jij als de computer gebruiken bovendien dezelfde blokjes. Dit verandert de game aanzienlijk aangezien je moet bedenken hoe je de tegenstander er van weerhoudt grote combo's te scoren. Bij het spelen van Events of de 'campaign' is het speelveld volledig van jou en kun jezelf klaarstomen voor grote combo's zonder rekening te hoeven houden met de tegenstander. Er staan in een toekomstige update ook Guilds op de planning, wat een broodnodig sociaal aspect aan de game moet toevoegen.

Sega Heroes is enorm verslavende ervaring voor doorgewinterde Sega-fans. We moeten de Jet Set Radio-crew nog vrijspelen en kunnen niet wachten om de beats los te laten met de legendarische Professor K. De Match 3-gameplay werkt goed, zelfs al hadden we graag een zesde blokje gezien om personages mee te genezen (in plaats daarvan moeten we vertrouwen op de speciale vaardigheden van bepaalde personages). We hebben ook het gevoeld dat de game lange combo's beter kan belonen, waardoor het meer zo inspelen op de vaardigheden van een speler en niet de statistieken van je personages. Het is een geweldig concept, maar wordt een beetje teruggehouden door de free-to-play opzet en bijhorende valuta's. Als je een Sega-fan bent is het zeker het downloaden waard.

Sega HeroesSega HeroesSega Heroes
Sega HeroesSega HeroesSega HeroesSega Heroes
7 / 10