The Hong Kong Massacre

The Hong Kong Massacre

Wat krijg je als je Max Payne, Stranglehold en Hotline Miami mixt?

We hebben enorm genoten van Max Payne, waren weg van Stranglehold en we keren regelmatig terug naar Hotline Miami, zelfs al geeft die ons de neiging om de controller tegen de muur te gooien. Dat is het geen hele grote verrassing dat The Hong Kong Massacre - de eerste game van de kleine Zweedse studio Vreski - zich in het midden van onze radar vestigde toen het in 2017 werd onthuld. De enige vraag is, kan het recht doen aan diens inspiratiebronnen?

Laten we het simpel maken door te zeggen dat dit niet bepaald het geval is, maar daar zit natuurlijk meer achter. Diegenen die op zoek zijn naar een game die zowel qua verhaal en gameplay aflevert kan The Hong Kong Massacre nu van zijn lijstje halen, maar het goede nieuws is dat dit komt door het verhaal, niet de gameplay. Je hebt het eerder gehoord; een voormalig politieagent is uit op wraak tegen de triade die zijn partner hebben vermoord. Wat het verhaal een beetje afgezaagd maakt is hoe het gepresenteerd wordt. Het meeste van het verhaal wordt via flashbacks verteld, waarbij onze acrobatische vriend voornamelijk in een verhoorkamer zit en uitlegt waarom de stad is gevuld met dodelijke gangsters en gebouwen met meer gaten er in dan een zeef. Deze korte, tekstrijke scènes worden gecombineerd met een paar, vaak herhaalde, "filmische" scènes. We plaatsten aanhalingstekens om filmische, omdat deze vooral uit onsamenhangende close-ups van het hoofdpersonage zijn of een schaduwfiguur in de verte; niet bepaald Oscar-waardig materiaal. Misschien zijn deze momenten niet aan ons besteed, maar de actie zelf is een totaal ander verhaal.

Ja, de gameplay is niet behaald diepgaand, maar wat er is wist ons keer op keer terug te laten komen nadat we de game uit frustratie hadden uitgezet. Vaak nadat een enkele kogel van een vijand onze vrijwel perfecte 'run' beëindigde. De twee belangrijkste redenen hiervoor zijn de opvallende graphics en de goede besturing. Aangezien je van een enkele kogel kunt doodgaan, is dat laatste enorm belangrijk. De gevoeligheid een beetje verhogen maakt de besturing enorm responsief, waardoor het makkelijk is om alle vijanden in het vizier te krijgen, vooral als je dit combineert met bewegen in slow motion.

The Hong Kong Massacre zou makkelijk als een langzamere schaamteloos aftreksel van Hotline Miami kunnen worden gezien. Afgezien van het feit dat je kogels kunt ontwijken, er tof kunt zien door de erg royale slowmo te activeren en een "Neo"-knop kunt indrukken om contextuele acrobatische sprongen te maken of te glijden. Ontwikkelaar Vreski weet precies hoe leuk dit is, aangezien je onoverwinnelijk bent als je dit doet en het maakt niet of je door een kogel wordt geraakt tijdens het ontwijken. Dat klinkt misschien iets te makkelijk, nietwaar? Maak je geen zorgen, je legt toch nog meer dan je kunt bijhouden het loodje.

The Hong Kong Massacre

Ieder level is gevuld met vijanden en als je een kamer met meer dan twee tegenstanders betreedt kan dat enorm snel vervelend worden. Een kamer die helemaal vol zit met kogels is verre van ideaal, zeker als slechts één daarvan je al kan doden. Het wordt er niet makkelijker op als vijanden over dezelfde magische ontwijkbeweging beschikken als jij, waardoor je vaak gedwongen wordt om je volgende bewegingen ter plekke te evalueren. Er snelle laadtijden maken het duidelijk dat er vanuit wordt gegaan dat je vaak doodgaat. Geraakt worden door een kogel die zich verscholen houdt in een storm van puin (die de indrukwekkende 'physics' veroorzaken in iedere enorm vernietigbare omgeving) of een slecht getimede ontwijking is veel minder frustrerend dan het had kunnen zijn.

Iets ander dat het minder frustrerend maakt is dat alle 35 levels erg kort zijn. Korte levels die 20 seconden duren tot "lange" levels van drie minuten, maken deze 'live-die-repeat' herhalingen intens en opwindend als je voor de lol speelt of probeert de drie vrij identieke uitdagingen in ieder level te voltooien. Deze herhalingen zorgen er echter wel voor dat het grootste minpunt van de game, het gebrek aan variatie, enorm opvalt.

The Hong Kong MassacreThe Hong Kong Massacre

Van een chique restaurant terechtkomen inr een garage en een appartementencomplex klinkt wellicht divers, maar niet als deze allemaal dezelfde opzet hebben. In alle levels dezelfde deuren, ramen, vijanden en uitdagingen aantreffen doet echt af aan een anderzijds geweldige ervaring. Zelfs vanaf het eerste level leer je om misbruik te maken van vijanden die tegen muren aan lopen of heen en weer bewegen op dezelfde plek. Vijf eindbazen die precies dezelfde opzet kennen, waarbij je ze moet achtervolgen maakt dit nog erger. Dit zou een kopieer en plak-oefening zijn geweest, al was het niet voor de optie om je wapenarsenaal uit te breiden en te upgraden met een SMG, shotgun en assault rifle, evenals vijanden die twee schoten kunnen incasseren en het veranderen van de omgeving.

De hoeveelheid aan herhaling is enorm jammer, want we zijn dol op de kerngameplay van The Hong Kong Massacre. Zowel vijanden als omgevingen verpulverd zien worden door onze acties is een visueel spektakel, vooral in slow motion. De goede besturing maakt het doodgaan vooral je eigen fout en iedere 'kill' is een sensatie. Spelers die gek zijn op het spektakel van The Matrix (de lobbyscène) en John Woo-films zullen waarschijnlijk enorm genieten van deze game - tenminste als je het ongelofelijk afgezaagde verhaal, enkele domme vijanden en dezelfde gameplay (van begin tot eind) voor lief neemt. The Hong Kong Massacre is het videogame-antwoord op de rasechte actiefilm, en we denken dat het ook perfect geschikt is voor hetzelfde publiek.

The Hong Kong MassacreThe Hong Kong MassacreThe Hong Kong Massacre
7 / 10
+