The Lego Movie 2 Videogame

The Lego Movie 2 Videogame

TT Games komt met een gameversie van de nieuwe Lego-film waarin Emmet en Lucy hun vrienden van Duplo moet redden.

De Lego-films hebben ons altijd weten de vermaken, zij het de Lego Batman-film of de eerste Lego Film. Ze bieden humor die we waarderen en zijn ook het herbekijken meer dan waard. Inmiddels draait De Lego Film 2 al in de bioscoop en is dit avontuur nu ook in gameformaat te spelen. De Lego-titels van TT Games hebben altijd een charmante speelsheid, veel gelach en een toegankelijkheidsniveau aangeboden waardoor iedereen ze kan oppikken en moeiteloos kan spelen. Datzelfde geldt voor deze game.

Zoals je verwacht volgt de game het verhaal van de film. Emmet en Lucy zijn in Apocalypseburg (één van zeven werelden in het Systar-systeem) en gaan hun gangetje als er enkele Duploblokjes midden op straat neerstorten en dingen beginnen te op te eten. Ze ontvoeren Lucy, Batman en ook de rest van de groep. Iedereen behalve - ja, je raadt het al - Emmet. En dus moet hij hun en de wereld redden. Super.

Vanuit een gameplayperspectief is vrijwel alles identiek aan voorgaande Lego-games. Ren in het rond en sla alles wat je ziet om blokjes te breken en gouden en zilveren muntjes te verdienen; help hier en daar andere Lego-personages met kleine klusjes; haal een of twee eindbazen uit elkaar. En herhaal. Herhaling is in The Lego Movie 2 Videogame zowel een plus- als minpunt. Het is makkelijk te verteren en spreekt een brede doelgroep aan, maar kan ook een beetje saai worden na langdurige speelsessies. De standaardopzet is dat je paarse blokjes verzamelt door je diensten aan te bieden (breek deze steen of bouw huis X op locatie Y). Als je eenmaal genoeg paarse blokjes hebt verzameld verschijnt er ergens in het level een 'portal' en kun je naar de volgende wereld reizen, waar je hetzelfde doet.

The Lego Movie 2 Videogame

The Lego Movie 2 Videogame is leuk om te spelen, ook voelt het een beetje als een routine. Tijdens gewaagde sprongen tussen asteroïden of terwijl je aan een gigantische eindbaas hangt, wordt het zelden uitdagender dan het indrukken van de X-knop op het juiste moment om verder te komen. Je personage lijkt te beschikken over een onuitputtelijk uithoudingsvermogen en lijkt oneindig lang ergens aan te blijven hangen. De game maakt ook regelmatig gebruik van, de vaak bekritiseerde, Quick Time Events. Deze duiken vaak op tijdens gevechten en zorgen voor, als de juiste combinatie wordt ingedrukt, voor een schitterende overdreven genadeslag. Dit draagt echter ook bij aan het gevoel van routine en automatisering.

Aangezien The Lego Movie 2 Videogame om blokjes draait is er een beproefd bouwmechanisme (wat is een Lego-game zonder een of andere vorm van bouwen?). Dit gaat vrij automatisch en je hoeft alleen maar te kiezen welke Lego-set je wilt bouwen en dit te bevestigen. Hiervoor hoef je zelf weinig te doen, maar het is makkelijk te begrijpen. Er is geen echte uitdaging om het juiste voorwerp op de juiste plek te plaatsten (in de puzzels moet je vaak een specifiek voorwerp bouwen om verder te komen), als je eenmaal weet hoe deze er uit zien. Wederom, enorm toegankelijk.

The Lego Movie 2 VideogameThe Lego Movie 2 Videogame

Iets dat we moeten noemen, en waardoor we ons eerlijk gezegd een beetje schuldig door voelen, zijn de vijanden. Het zijn Duplo-personages met schattige, grote ogen, een enorme eetlust en een duidelijke drijfveer. Terwijl je door deze Duplo-mannetjes heen slaat me je semi-cirkelvormige handen, geven ze piepjes waardoor we ons een beetje schuldig voelen. We weten dat ze de slechteriken zijn, maar het voelt desalniettemin verkeerd - alsof je een poes een trap geeft. Het zorgt voor een ongebruikelijke duistere nasmaak voor een game van deze aard. Ach ja, er zijn vast geen echte Duplo-blokjes pijn gedaan om de vijanden in The Lego Movie 2 Videogame te maken.

In The Lego Movie 2 Videogame is er genoeg te doen voor toegewijde spelers (en doordat er meer werelden worden toegevoegd via DLC) en deze hoeveelheid aan content zal spelers die alles willen verzamelen en voltooien ook beslist aanspreken. Het voelt allemaal wel een beetje leeg en monotoon. Het is ook een beetje te makkelijk om genoeg vrij te spelen om naar de volgende wereld te gaan en dat zorgt er voor dat je veel omgevingen niet helemaal hoeft te verkennen - en daardoor is er zeker wat onbenut potentieel. Iets positief zijn echter de prima variatie in de omgevingen van Apocalypseburg (een Mad Max-achtige wereld) tot het door Minecraft-geïnspireerde Syspocalpystar. Daartussen zijn er meerdere werelden die indruk weten te maken en uniek voelen.

The Lego Movie 2 Videogame

Vanuit een visueel perspectief ziet alles er erg afgewerkt uit. De animaties zijn extreem soepel en datzelfde geldt voor de springen Lego-vlammen, de stijve Lego-personages en de stuiterende Lego-blokjes. Het ziet er uitnodigend uit en we hebben geen enkele technische schoonheidsfoutjes tegengekomen.

The Lego Movie 2 Videogame is niet per se een middelmatige game, zeker niet. Het is alleen dat de opzet en het verlangen om iedereen blij te houden er voor zorgt dat het af en toe wat oppervlakkig voelt. In vergelijking met Lego City: Undercover schiet het bijvoorbeeld tekort. Het heeft dezelfde charme en de humor is uitstekend (Batman is de grappigste van het stel), maar door de enorme aantal geautomatiseerde aantal gameplaymechanismes en gebrek aan diepgang, verdient het simpelweg geen hogere score. Het gaat iets te ver met de toegankelijkheid, maar als je een fan van Lego-games bent en je verwachtingen iets bijstelt, is het uiteindelijk een vermakelijke titel met genoeg charme en humor om een glimlach tevoorschijn te toveren.

6 / 10
+
Veel humor en innemend; prima graphics; toegankelijk; Lego Batman weet zoals gebruikelijk te vermaken.