The Elder Scrolls Online: Elsweyr

The Elder Scrolls Online: Elsweyr

We keren terug naar Tamriel voor een nieuw avontuur in het land van de Khajiit, terwijl het seizoen van de draken voortduurt.

De wereld van The Elder Scrolls Online is wederom uitgebreid dankzij de nieuwe uitbreiding Elsweyr, waar de inmiddels al jaren durende verhaallijn rondom dragen uit de MMORPG eindelijk tot een hoogtepunt komt. Dit nieuwe hoofdstuk speelt zich af in het thuisland van het katachtige ras Khajiit, maar draken zijn ook een wezenlijke bedreiging in de spelwereld. Daarnaast kunnen spelers controle krijgen over de ondoden dankzij een necromancer-klasse. Draken, kattenmensen en de ondoden: het zorgt voor een interessant narratief dat de vijf jaar oude game naar spannende nieuwe hoogtes brengt.

We vonden onszelf kort na het arriveren in het stoffige Northen Elsweyr in het midden van een beginnende oorlog. De Khajiit zitten in een lastig parket door een nieuwe samenwerking tussen de draken en de donkere magie gebruikende necromancers, waardoor hun veilige thuishaven wel eens in een verlaten, smeulende krater kan veranderen. We besluiten samen te werken met oude vrienden Abnur Tharn en Sir Cadwell om deze vliegende wezens voorgoed af te maken, terwijl we meer te weten komen over hun afkomst en waarom ze Elsweyr willen vernietigen. Dat levert een aantal verrassende plotwendingen op.

We begonnen ons avontuur met een nieuw personage, een Khajiit met necromancer-mogelijkheden, en gingen van start in Elsweyr. Dit is wel zo belangrijk voor nieuwkomers: alle hoofdstukken in The Elder Scrolls Online kunnen naar gewenst opgestart worden, ongeacht of je voorgaande avonturen hebt gespeeld. De open sandbox biedt meteen toegang tot het avontuur dat jij graag wilt beleven, en de vijanden die je tegenkomt en quests die je accepteert schalen mee naar je huidige level. Ook het narratief staat op zichzelf, dus je hebt geen kennis van eerdere gebeurtenissen nodig om er toch van te kunnen genieten.

The Elder Scrolls Online: ElsweyrThe Elder Scrolls Online: Elsweyr

Elsweyr biedt wat je van een nieuw ESO-hoofdstuk verwacht: een nieuw speelgebied, een nieuwe klasse en een eigen verhaallijn. Het meest interessante is de toevoeging van draken. Deze gigantische beesten zijn ook buiten het verhaal te zien. Zo cirkelen ze regelmatig boven je in de open wereld en kunnen ze achtervolgt worden via je map. Draken bieden een gevarieerd alternatief op de typische eindbaasgevechten en leveren ook nog eens interessante loot op. We raden je wel aan om de draken in een groep spelers aan te vallen, want één klap van hun vleugels kan al fataal zijn en dankzij hun grootte hebben je aanvallen zo veel effect als een muggenprik. Draken zijn echt indrukwekkende vijanden en in één gevecht moesten we zelfs orkanen en bliksemschichten vermijden terwijl we een draak aanvielen.

Terwijl het vechten met draken heel leuk is, viel het nieuwe gebied van Elsweyr ons een beetje tegen. Waar Vvardenfell vulkanische kraters en gigantische paddenstoelen had, en Summerset opviel met zijn sprookjesachtige kastelen, bestaat een groot deel van Elsweyr uit zanderige vlaktes. Er zijn wel akkers en zelfs jungles om te verkennen, maar visueel gezien weten ze weinig indruk te maken. Er is gewoon niet zoveel interessants in de omgeving te zien vergeleken met eerdere gebieden uit ESO. Wel geeft het een duidelijke en interessante blik in het leven van de Khajiit, een ras die al jaren erg tot de verbeelding spreekt.

De nieuwe necromancer-klasse biedt meer dan genoeg flexibiliteit om bij elke speelstijl te passen, en we voelden ons onverslaanbaar en heerlijk slecht terwijl we de doden weer tot leven werkten en ze op onze vijanden afstuurden. Met een zeis die zo van de Dood zelf lijkt te komen hakten we ondertussen op slechteriken in. De klasse introduceert drie nieuwe skills lines - Grave Lord, Bone Tyrant en Living Death. Daarbij zorgen sommige spreuken er voor dat je in de problemen komt bij wachters, dus er zit ook nog een moreel element aan verbonden. We gebruikten een mengelmoes van mogelijkheden die deze skill lines bieden, wat voor een prima balans tussen healen, tanking en offensief zorgt. We konden doodskoppen van een afstand afvuren, de zeis gebruiken om onszelf te helen en in een gigantisch skelet veranderen om sterker te worden.

The Elder Scrolls Online: Elsweyr
The Elder Scrolls Online: ElsweyrThe Elder Scrolls Online: ElsweyrThe Elder Scrolls Online: Elsweyr

Een kritiekpunt van Elsweyr is de lengte van de uitbreiding. Het hoofdverhaal bestaat maar uit acht quests en een aantal van deze quests kunnen binnen een uur uitgespeeld worden. Hierbij tellen we natuurlijk niet de vele extra zijmissies en te verkennen kerkers mee - we kunnen met gemak zo'n dertig uur bezig zijn - maar we hadden graag een wat langer hoofdverhaal gehad omdat dit juist een van de hoogtepunten van de uitbreiding is. Het verhaal eindigt ook op een ietwat ongelukkige manier, en we verwachten dat alle onopgeloste zaken in toekomstige updates worden opgepikt. Dat betekent wel dat je na het uitspelen van Elsweyr je abonnement moet behouden om op deze updates te wachten en er achter te komen hoe het verhaal afloopt.

Het is misschien niet onze favoriete ESO-uitbreiding ooit, maar Eslweyr biedt zeker leuke avonturen aan, of je nu een nieuwkomer bent of een oude rot van de game. We vonden het geweldig om gebruik te maken van ondode krachten en genoten van de gevechten met draken. Het verhaal eindigde echter iets te snel en de nieuwe spelwereld heeft niet dezelfde visuele aantrekkingskracht als andere zones. Toch is het 'Jaar van de Draak', zoals de ontwikkelaars 2019 hebben bestempeld, met de voorgaande Wrathstone-DLC en Elsweyr veelbelovend begonnen. We zijn benieuwd wat er volgt.

7 / 10
+
Draken bieden een fikse uitdaging, de necromancer-klasse is gevarieerd en heeft een moreel element, de uitbreiding is toegankelijk voor nieuwkomers en ervaren spelers.