This is the Police 2

This is the Police 2

Jack Boyd is terug in een nieuwe stad, met een nieuw politieteam en een hoop problemen...

Deze reviewer heeft meer van This is the Police genoten dan de meeste gamers. We werden in de politiesimulator gezogen, genoten van het verhaal rondom Jack Boyd en de corruptie in de stad Freeburg. De game was alles behalve perfect en we zien in dat het spel voor velen te monotoon was, zeker tegen het einde, maar we durven best toe te geven dat we ons prima hebben vermaakt. Het vervolg moet volgens ontwikkelaar Weappy meer politiedrama met een grotere variatie in gameplay bevatten. Nadat we uren in deze nieuwe stad hebben vertoefd zijn we klaar om onze mening te geven.

Mocht je het eerste deel gespeeld hebben, dan herinner je je misschien de focus op het verhaal. Dit aspect is nog meer opgevoerd voor This is the Police 2. Jack Boyd is op de vlucht na alles wat er in Freeburg is gebeurd en door een serie gebeurtenissen wordt hij handhaver van de wet in een nieuw politiedistrict, terwijl hij ook met zijn duistere verleden moet dealen. Het verhaal wordt vooral via stilstaande beelden en geanimeerde tussenfilmpjes verteld. De opvallende visuele stijl van deze filmpjes wordt ondersteund met prima ingesproken stemmen. Het verhaal zelf is niet erg spannend of logisch en de lengte van deze tussenfilmpjes kan aan de lange kant zijn. Het gaat misschien niet zo ver als Metal Gear Solid 4: Sons of Liberty, maar je zit toch regelmatig een flinke tijd te kijken zonder dat je zelf iets doet.

This is the Police 2 is wederom een politiesimulator, ook al heeft Boyd niet langer de leiding. Spelers moeten alles wat op het politiebureau gebeurd - en de gevolgen daarvan - in de gaten houden. Als een politieagent sterft en zijn collega's naar de begrafenis willen, komt er extra werkdruk op de agenten die aan het werk zijn te staan. Je kunt ook bepalen dat de agenten in kwestie niet naar de begrafenis mogen, maar dat zorgt er weer voor dat deze agenten in de toekomst misschien minder snel naar je luisteren. Je moet constant balanceren tussen efficiëntie en menselijkheid. Het grootste gedeelte van het spel draait om lange tussenfilmpjes, verhoring en onderzoeken, strategische beslissingen en tactische acties. Veel van de aspecten van de eerste game zijn hier intact, maar het tactische element is wel nieuw.

Op de map wordt duidelijk aangegeven welke missies er beschikbaar zijn. In tegenstelling tot plotselinge belletjes kun je deze missies op elk moment van de dag doen, zolang het voor het einde van je werkdag is om 1 uur 's nachts. Het is belangrijk om de juiste agenten met de geschikte mogelijkheden en items op pad te sturen, aangezien de situatie anders vrij snel de soep in kan lopen. Denk bijvoorbeeld aan de Xcom-games, waarbij je hier ook je units in een turn-based situatie bestuurt en alle vijanden moet uitschakelen om daarna bijvoorbeeld een bom onschadelijk te maken. Elke keer wanneer een agent een missie goed afwerkt, gaat zijn status omhoog en krijgt hij meer mogelijkheden. Een agent die erg goed is in onderhandelen, maar niet zo goed is in vuurgevechten, moet je bijvoorbeeld vooral niet in een actievolle situatie zetten. Agenten die sterven komen nooit meer terug.

This is the Police 2

Het kan vrij pittig zijn om voor een missie te bepalen welke agenten en tools je nodig hebt om alles tot een goed einde te brengen. Gelukkig kun je met ooggetuigen wel allerlei items, zoals voedsel en sigaretten, ruilen om zo handige informatie te krijgen, bijvoorbeeld waar en wanneer vijanden patrouilleren.

Toch voelde het vaak alsof we de game tegen ons hadden. Vaak maakte het niet uit wat voor keuzes we maakten, we werden toch wel op een of andere manier op onze vingers getikt. Natuurlijk is het logisch dat alles consequenties heeft, maar in een game willen we het gevoel hebben dat we een kans hebben om echt te winnen.

Zo maakte het niet uit hoeveel dagen we onze lokale dronken agent wegstuurden. Hij bleef toch wel dronken naar werk komen en alle missies falen. Daarnaast voelt dit vervolg vaak ook een beetje te random. Wanneer we drie missies hebben en twee beschikbare teams, skippen we de missie die het minst belangrijk lijkt. Even later komen we er achter dat de twee gekozen missies loze alarmen waren. We begrijpen dat het leven van een agent zo in elkaar steekt, maar om hier in een game constant voor gestraft te worden is alles behalve leuk.

This is the Police 2

Grafisch oogt This is the Police 2 vergelijkbaar met zijn voorganger. De tekenfilmachtige stijl werkt prima en de presentatie van de menu's is een goede aanvulling. De tussenfilmpjes wisselen tussen stilstaande beelden en geanimeerde filmpjes. De soundtrack is ook dik in orde, met sirenes die door het geluid van de politieradio galmen en wat swingende jazz om te beluisteren wanneer je op het politiebureau bent. De stemacteurs doen hun werk ook, met een aantal stemmen die er ruimschoots bovenuit steken. De legendarische Jon St. John (vooral bekend als de stem van Duke Nukem) geeft het personage Boyd wederom een geweldige persoonlijkheid met een aantal grappige opmerkingen.

This is the Police 2 is eigenlijk erg vergelijkbaar met het eerste deel, een game waar we ons prima mee hebben vermaakt. Toch had het niet misstaan als Weappy zich op enkele problemen van het origineel had gericht. In plaats daarvan heeft de studio het vervolg nog verder uitgebreid, wat het allemaal wat ingewikkelder maakt. De erg lange tussenfilmpjes zorgen ook voor een spelritme dat uit balans is. Soms wisten we na dertig seconden al wat een dialoog precies wilde zeggen, maar moesten we toch zeven minuten wachten tot het gesprek voorbij was. Als je van de eerste game hebt genoten dan zul je dat ook van dit vervolg doen. Verwacht meer van hetzelfde en een aantal wisselvallige toevoegingen.

6 / 10
+
Prima presentatie, Jon St. John is weer erg goed als Jack Boyd, een aantal leuke gameplay elementen.