Trials Rising

Trials Rising

Motorfietsen, stunts en stickers met een attitude.

Het is inmiddels al bijna vijf jaar sinds de Finse studio RedLynx ons trakteerde op een volwaardige Trials-game (Trials of the Blood Dragon) niet meegeteld. Het opstarten van Trials Rising gaat daarom ook gepaard met de nodige verwachting en opwinding. Immers zijn de toegankelijke, maar veeleisende titels altijd enorm vermakelijk geweest om op te pakken.

Trials Rising biedt op zijn eigen manier de meest afgewerkte en creatieve versie van de beproefde en betrouwbare actie. De besturing en 'physics' zijn waarschijnlijk de beste tot nu toe in de reeks. Het enige wat je nodig hebt is het gaspedaal, remmen en het aanpassen van je positie bovenop de motor. Het is simpel en vernuftig. De 'stages' complimenteren de eenvoudige opzet van de game voortreffelijk. Alle obstakels, hellingen en loopings liggen voor het oprapen dankzij deze ongecompliceerde variabelen.

Er zijn ook veel verschillende activiteiten om mee aan de slag te gaan. Zelfs al is het bekende stuntracen de hoofdattractie, de nieuwe 'campaign' voegt veel verschillende uitdagingen toe, aan de 'stages' die vertrouwd voelen, met vrij te spelen sponsoren, verschillende stuntmissies en de Trials Academy. Alles maakt deel uit van de singleplayer, wat het aanpakken van de campaign enorm aantrekkelijk maakt. Als je even geen zin hebt in racen, dan kun je bijvoorbeeld altijd je geluk beproeven in een Frontflip Challenge, waarbij je zoveel mogelijk 'flips' moet maken en zo weinig mogelijk onderuit moet gaan.

Trials Rising
Trials RisingTrials Rising

Helaas heeft elke medaille een keerzijde. Ja, personages zijn aan te passen met nieuwe kleren en uitrusting die je vrijspeelt door te spelen. Dat geldt eveneens voor de motoren. Wielen, spatschermen en zelfs de 'bodykit' is verwisselbaar met nieuwe onderdelen die je vrijspeelt. Tenminste als je deze vrijspeelt. Trials Rising is nog een slachtoffer van het beklagenswaardige 'lootbox'-syndroom. Iedere keer als je personage 'levelt' krijg je een nieuwe lootbox om te openen. En wat vindt je in deze lootboxen? Stickers. Meer stickers. En nog meer stickers. Het aantal verschillende stickers is simpelweg verbijsterend, wat jammer genoeg tegen ze werkt. In plaatst van dat je uitkijkt om enkele toffe stickers te bemachtigen, begin je ze te verafschuwen. Waarom moet zoiets onbenulligs in de eerste plaats vrijgespeeld worden?

Ja, ook de uitrusting komt uit deze lootboxen. Heel laaangzaaam. Vaak bevatten de lootboxen ook uitrusting die je al hebt. Dat is oké, want deze kunnen voor de in-game valuta worden ingewisseld. Kun je nieuwe uitrusting met de valuta kopen? Natuurlijk niet, gekkie. Nee, veel van de uitrusting is alleen met een beetje geluk te verkrijgen óf met Acorns, die wel met echt geld te koop zijn. Nog mooier is dat sommige uitrusting alleen is te bemachtigen met specifieke uitdagingen, wat de lootboxen nog zinlozer maakt. Daarom is het enige doel van het levelen van je personage het vrijspelen van nieuwe motoren, waar je vrij snel mee klaart bent. Er had wel iets meer nagedacht kunnen worden over deze knoeiboel.

Trials RisingTrials Rising
Trials RisingTrials RisingTrials Rising

Trials Rising verreist je in principe ook om je aan te melden voor de Ubisoft Club om meer content te krijgen en als de servers down zijn dan laat de game dat je zo vaak weten dat je de haren uit je hoofd wilt trekken. De singleplayer voorzien van online-elementen is prima, maar alsjeblieft, één notificatie over het gebrek aan internet of gecrashte servers is voldoende! Oh, en als je om een of andere de game niet verbonden is met internet kun je ook de lootboxen vergeten, deze gaan offline niet open.

Met die klaagzang achter de rug, de campaign - hoewel deze goed de variatie behoudt - had iets meer verfijnt kunnen worden wat betreft de moeilijkheid. Meestal worden Trials-games geleidelijk uitdagender na slechts een paar luchtigere 'tracks', maar hier ligt de uitdaging veel te ver in het verloop. De eerste Medium-stages zijn pas na enkele uren gespeeld te hebben beschikbaar, waarop je inmiddels als je derde motorfiets hebt vrijgespeeld. Hoewel we begrijpen dat dit voor nieuwkomers is gedaan, voelt het gebrek aan uitdaging in de eerste paar uren als een gedoe.

Dat is erg jammer, want de moeite die in iedere track is gestopt is overduidelijk. De kleine details zijn overal te zien en Trials Rising is een lust voor het oog. Het is altijd leuk om te zien hoe de omgeving tijdens een track verandert. En maak je geen zorgen, als de uitdaging eindigt om de hoek komt kijken, doet het dat in stijl. Daar is het bloed, zweet en tranen die je verwacht van een Trials-game. Wees geduldig.

Trials Rising
Trials RisingTrials RisingTrials RisingTrials Rising

De multiplayer is zoals altijd geweldig. De verschillende stuntgames en het racen, of zelfs de nieuwe modus, het absurde tandemracen zorgen voor uitstekend vermaak. In je eentje zijn er meerdere online-opties om uit te kiezen en er zijn constant andere spelers die je records op eerdere tracks verbreken.

Dit allemaal lijken misschien kleine misstappen. Immers zijn veel van deze elementen in veel hedendaagse titels te vinden. Het zijn alleen hoe deze kleine dingetjes samenkomen en zo afdoen aan de ervaring en dat doet de game echt niet goed. Aan de andere kant is dit misschien wel de beste Trials-game tot op heden - qua speelbaarheid, variatie en physics. Maar aan de andere kant is het een warboel met kleine irritaties die je niet aanmoedigen om verder te spelen. Toch blijft Trials altijd Trials. Als je niet vergeet even diep adem te halen als de game je probeert gek te maken, dan biedt Trials Rising gegarandeerd enorm veel plezier.

8 / 10
+
Geweldige besturing en physics; veel variatie; grotendeels het bekende vermakelijke Trials.