Wargroove

Wargroove

Een fantasievariant op het Advance Wars-concept en dat pakt vrij goed uit.

Het wordt vaak gezegd dat imitatie de hoogste vorm van vleierij is. Als dat het geval is dan moet Advance Wars zich vereerd voelen. Het is overduidelijk hoe Chucklefish geïnspireerd is door de klassieke Nintendo-franchise. Maar waar Advance Wars een sterkhouder op oudere Nintendo-platformen was, is het een franchise die Nintendo tegenwoordig lijkt te hebben achtergelaten. Dat terwijl het niet zou misstaan op de Nintendo Switch. En als er iets is dat Wargroove bewijst is dat de Switch inderdaad hier inderdaad een perfect platform is.

Mocht je niet bekend zijn met Advance Wars, hier is een korte introductie van Wargroove. Je commandeert troepen rondom over een speelveld dat is verdeeld in vakjes en datzelfde geldt voor de tegenstander. Plaats je een van troepen naast een vijand dan kun je deze aanvallen. De aanvallende partij begint altijd, waarna de tegenstander je terug kan slaan als ze nog leven. Ook belangrijk is dat boogschutters kunnen vanaf een afstand aanvallen, maar zijn kwetsbaar voor aanvallen van dichtbij.

Wargroove biedt een breed aanbod aan troepen die zorgen voor voldoende mogelijkheden om verschillende tactieken toe te passen. Bevinden deze zich op een paard dan kunnen ze iedere beurt verder bewegen; als ze zwaar uitgerust zijn kunnen ze minder ver bewegen, maar kunnen ze zich wel beer verdedigen. Er is hier een steen-papier-schaar opzet te vinden waardoor alle eenheden effectief zijn tegen bepaalde troepen en zwakker tegen andere. Elk beschikt over een 'critical attack' die bij bepaalde omstandigheden wordt geactiveerd; sommige komen harder aan met een eenheid van hetzelfde type naast zich, anderen doen meer schade als ze voor het aanvallen niet hebben bewogen. Als je Advance Wars hebt gespeeld klinkt dit bekend in de oren, maar dat is niet iets slechts aangezien het een formule is dat enorm goed werkt.

Gelukkig biedt Wargroove tactische meer diepgang. Als het regent moet je boogschutter dichter bij een vijand staan om deze te raken. Als je op een vakje met bergen belandt kun je meer van de 'map' zien door de oorlogsmist te laten verdwijnen. Als je op een vakje met water staat daalt je verdediging, terwijl het tegenovergestelde gebeurt als je op een vakje met bos plaatsneemt. Al deze voorwaarden betekenen dat er altijd iets is dat je beter of anders had kunnen doen. Verlies je een gevecht, wat op een gegeven moment aannemelijk is, neem je die kennis en ervaring mee naar je volgende poging. En hopelijk zorgt dat voor een betere uitkomst.

Wargroove
Er zijn verschillende soorten gebouwen op een map. Als je een Stronghold verliest, verlies je ook de strijd, waar boerenwoningen je helpen muntjes te verdienen.

Wargroove moet ook geprezen worden voor de manier waarop het je kennis laat maken met verschillende mechanismes. Nieuwkomers worden verwelkomd met een reeks introductiemissies die je rustig, langzaam, maar gestaag in game trekken. Als je een aspect of mechanisme onder de knie hebt gaat de game verder naar een nieuwe, waardoor je steeds meer troepen tot je beschikking krijgt. Voor veteranen kan dit ietwat traag aanvoelen, maar gelukkig neemt de game vrij snel afscheid van die zijwieltjes en biedt het de nodige uitdaging. Aangezien wij een beetje roestig waren konden we de langzame start waarderen, waardoor we voorbereid waren voor alle uitdagingen in het verschiet.

Uitdaging is er genoeg. Laat je niet misleiden door de schattige animaties en animéstijl; Wargroove is niet zonder slag of stoot te spelen. Chucklefish slaagt er echter in om zowel spelers die niet keer op keer willen doodgaan én spelers die zichzelf willen uitdagen te omarmen. Je kunt iedere ronde het aantal munten dat je verdient aanpassen en deze zijn te gebruiken om nieuwe troepen te maken. Je kunt ook de schade die vijanden doen bijstellen, waardoor je zelf kunt kiezen het makkelijker of moeilijker te maken. Als je de game opstart staat alles standaard op 100 procent, wat volgens de ontwikkelaar "de beoogde Wargroove-ervaring" biedt. Je kunt deze naar 0 of 200 procent bijstellen. Natuurlijk is het aan te bevelen om deze te laten staan, omdat iedere map zorgvuldig is gebalanceerd. Als je echter moeite hebt met een level kun je dit bijstellen en zo verder komen.

Wargroove
Sommige eenheden kunnen verder kijken, in dit geval de honden. Door deze op bergen of heuvels te plaatsen kun je zo ver mogelijk kijken en je bewegingen zorgvuldig plannen.
WargrooveWargrooveWargroove
Naast de Campaign en Multiplayer is er een Arcade-modus die geleidelijk meer opties krijgt nadat je deze vrijspeelt in de Campaign.

Er is ook een optie om andere spelers online en offline uit te dagen. We hebben niet heel veel online gespeeld, maar de lokale multiplayer is vermakelijk. Maximaal vier spelers kunnen een leger kiezen en het draait allemaal om het langer vol te houden dan de tegenstander. Er valt niets over te klagen, aangezien het simpelweg goed werkt en de ervaring prima vervolledigd. Ongeacht of je alleen of met vrienden wilt spelen, er is genoeg content om mee aan de slag te gaan.

Het is geen schande om iets van de beste te lenen en dat is precies wat Wargroove doet. Vooral omdat Nintendo hun populaire strategiefranchise in de ijskast lijkt te laten staan, is het goed dat een ontwikkelaar - die overduidelijk van de reeks geniet - iets vergelijkbaars maakt. Het is niet innovatief, maar de uitwerking is enorm goed. Zo goed dat het gebrek aan nieuwe ideeën en grote veranderingen geen gemis zijn. Wargroove is een liefdesbrief aan Advance Wars en biedt zowel iets nieuws als iets erg bekends. Het is een herinnering aan het gat dat Advance Wars heeft achtergelaten en dat er nog steeds ruimte is voor zo een game in het hedendaagse gamelandschap. We hopen dat Wargroove een blijvertje is en dat we meer van de franchise krijgen te zien.

8 / 10
+
Verbeterde versie van Advance Wars; tactische diepgang; multiplayer (online en offline); fijne opties om de moeilijkheidsgraad aan te passen.